Op de kaart
  • Amsterdam
  • Campussen
  • Science Park
  • Roeterseilandcampus
  • Universiteitskwartier
    Placemaking
  • Wat is Placemaking UvA?
  • Onderwijs
  • Studentenprojecten
  • Partners
  • Stageplekken
  • Contact
  • English
  • Sensory Bike Tour
Close menu Search
Navigatie
Kaart   ›   Partners   ›   Stages gemeente Amsterdam   ›   Stageonderzoek: Sterke fietsvermindering Bakkerstraat, Reguliersbreestraat
Stageonderzoek: Frederiksplein

Stages gemeente Amsterdam

Via het Placemaking onderwijs is er ook de mogelijkheid om een stage te doen bij de gemeente Amsterdam. Eerder is er al onderzoek gedaan naar de verhouding tussen buurt en openbare ruimte en een placemaking project op de Amstelstraat.
4 / 5
Stageonderzoek: Van blanco canvas naar verblijfplaats in de Van der Pekstraat

Stageonderzoek: Sterke fietsvermindering Bakkersstraat, Reguliersbreestraat

Team

Maxime
Brans
Stagiair Placemaking

De Amsterdamse fietser

Je kent haar imago vast wel, de Amsterdamse fietser is anarchistisch als het aankomt op regels. Fietst voor velen te snel en is vaak roekeloos (zie AT5). Voor de Gemeente Amsterdam, die verantwoordelijk is dat alle Amsterdammers veilig thuis komen, is deze fietser soms een hoofdpijn dossier.
Zo ook op de twee straten van dit stageonderzoek, de Bakkersstraat en de Reguliersbreestraat.

De straten vallen onder een voetgangersgebied, maar velen fietsen hier graag (snel) doorheen. Dit, terwijl er een trambaan doorheenloopt en de horeca gelegenheden hun terassen uit hebben staan. "Suboptimaal", was de gedachte bij het opstellen van het stageonderzoek.

Maar hoe zorg je ervoor dat er op de twee straten significant minder mensen gaan fietsen?
 

Hoe pak je zo'n project aan?

Hoe stop je iemand die fietst?
Het korte antwoord is, niet, het lange antwoord is dat vrijwel elke Amsterdammer een fietser is.
In de beginfase van dit stageonderzoek is daarom ook veel gesproken met bezoekers van het Rembrandtplein, waar de Bakkersstraat en de Reguliersbreestraat zich aan bevinden. Daarnaast, zijn er en ondernemers bewoners uit de buurt meegenomen met de vraag "hoe kijken jullie naar deze twee straten?". Dit, om een inzicht te krijgen in de gebruikers van het gebied. Die zijn immers expert.

Met hun input, een aantal enthousiaste mensen die werken in het gebied en een aantal experts op het gebied van verkeersveiligheid en openbare ruimte, is er aan tafel gezeten om samen te buigen over de twee straten. Is er eigenlijk een fietsprobleem? En zo ja, wat moet er dan gebeuren?
 

Een participatietraject; Hoe doe je dat?

Na alle informatie samengevoegd te hebben in de vorm van een presentatie, is er samen met de groep enthousiastelingen een analyse gemaakt met de vraag waar het "misgaat" op de Bakkersstraat en de Reguliersbreestraat. De conclusie was dat de straten niet alleen verleiden tot fietsen, maar ook dat het daadwerkelijke fietsen vaak als onprettig wordt ervaren. Dat kon anders, dachten zij.

Aan de hand van creatieve werkvormen is de groep aan de slag gegaan met het bedenken van mogelijke oplossingen en interventies. Dit deden zij eerst op papier voor zichzelf, waarna ze hun ideeën doorspeelde naar degene naast hen. Als ze aanvullingen hadden, dan werden die toegevoegd.
Alle ideeën werden besproken en ingedeeld in de "how, now, ow en wow" matrix (zie gamestorming).

De beste ideeën, die konden door naar de volgende ronde.

De rol van de Gemeente Amsterdam; Hoe hebben zij invloed op de uitkomsten?

Wat is nou die volgende ronde?

Zoals misschien te verwachten is, is de openbare ruimte in beheer van de Gemeente Amsterdam. Zij waarborgt de veiligheid en toegankelijkheid van de ruimte. Om dit goed te doen, zijn er regels opgesteld over de indeling (Puccini). Verschillende experts gaan over onderdelen van het Puccini handboek.

Om ervoor te zorgen dat de suggesties van de gebruikers van de Bakkersstraat en de Reguliersbreestraat zo goed mogelijk kunnen worden overgenomen, is er aan de experts gevraagd of zij een blik kunnen werpen op deze suggesties. Past het binnen Puccini? En, sluit het aan bij de kennis die er is over het gebruik van de openbare ruimte? Kunnen we dit toetsen?

Zo, kunnen we de opgehaalde ideeën vertalen naar taal die voor het bestuur het meest aantrekkelijk klinkt. Zij bepalen immers uiteindelijk of er een aanpassing komt of niet.

Wat zijn de uiteindelijke oplossingen geworden?

Na het verfijnen van de mogelijke oplossingen is er uiteindelijk besloten om naar het dagelijksbestuur te gaan. Daar zijn de volgende oplossingen voorgelegd:

1) Het tweerichtings openstellen van de ventweg op het Rembrandtplein voor fietsers
Veel fietsers ervaarden dat ze zich klem fietsten vanuit de Utrechtsestraat naar het Rembrandtplein.
Om de fietsende Amsterdammer tegemoet te komen en het gevaarlijkere kruispunt van de Utrechtsestraat en de Bakkersstraat te vermijden, is er besloten om een uitzondering goed te keuren voor de zuidelijke ventweg van het Rembrandtplein.

2) Suggesties voor fietsers op de Herengracht en de Reguliersbreestraat
Veel fietsers willen links, in de richting van het Centraal Station fietsen. Het vermijden van het Rembrandtplein is hierbij de veiligste route. Daarom is het idee geopperd om al bij de Herengracht, een kruispunt ervoor, een suggestieve pijl naar links voor fietsers te plaatsen. De andere kant op, van Rokin naar het Waterlooplein, wordt er een duidelijkere suggestie gedaan om aan te tonen dat men voetgangersgebied betreedt.

3) Het herinrichten van de Bakkersstraat
De Bakkersstraat nodigt bijzonder uit om te fietsen. Het is een kort uitziende weg die je leidt naar de snelste route naar het Rokin. Door de hele straat te beklinkeren en de aldaar staande bloempotten te verplaatsen, is er een aanpassing in het beeld van de straat.
Stageonderzoek: Frederiksplein

Stages gemeente Amsterdam

Via het Placemaking onderwijs is er ook de mogelijkheid om een stage te doen bij de gemeente Amsterdam. Eerder is er al onderzoek gedaan naar de verhouding tussen buurt en openbare ruimte en een placemaking project op de Amstelstraat.
4 / 5
Stageonderzoek: Van blanco canvas naar verblijfplaats in de Van der Pekstraat
Terug naar de kaart

Placemaking

Wat is Placemaking UvA?OnderwijsStudentenprojectenPartnersStageplekkenContactEnglishSensory Bike Tour

Nieuwe projecten

Stageonderzoek: Verbinding tussen buurt en openbare ruimte Stageonderzoek: Het Transformeren van de AmstelstraatStageonderzoek: FrederikspleinVerbinding op het Lambertus ZijlpleinStageonderzoek: Sterke fietsvermindering Bakkerstraat, Reguliersbreestraat

Contact

Instituut voor Interdisciplinaire Studies,
Universiteit van Amsterdam (UvA)
Science Park 904, Amsterdam
1098XH Amsterdam
onderwijslab-iis@uva.nl
020 - 525 5190
Universiteit van Amsterdam