Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat de UvA een toevoeging wordt in de buurt in plaats van een gegeven feit?
Het originele vraagstuk dat gebiedsmakelaar Gerben Kossen aan ons voorlegde klonk als volgt: "De UvA Campus Roeterseiland ligt op het ‘scharnierpunt’ van de Plantage- en Weesperbuurt. De campus is nog veelal naar binnen gericht en fungeert als eiland binnen de buurt. Hoe kan de campus de verbinding zoeken met de buurt zodat deze een meerwaarde vormt voor de buurt, niet alleen tijdens college uren, maar ook daarbuiten?". Na een eerste gesprek werd dit vraagstuk opgedeeld in twee delen, waarbij wij onze focus legden op de verbinding van 'buiten naar binnen', de buurtbewoners betrekken bij de campus.
Empathize, Define & Ideate
In de eerste drie fasen van de Desing Thinking methode zijn wij middels enquetes en een focusgroep op zoek gegaan naar de wensen en behoeften van de buurtbewoners. Hieruit kwam naar voren dat zij niet zo zeer behoefte aan meer verbinding met de campus hebben, maar wel belangstelling voor een eventuele interventie in deze richting.
Prototype & Test
Onze interventie is een sub webpagina op de website van buurtorganisatie 1018. Hierop kan een agenda worden geplaatst met evenementen van de UvA waar ook buurtbewoners naartoe kunnen gaan. Ook kunnen studenten eventueel artikelen of oproepen tot medewerking voor onderzoek plaatsen.
Dit leek ons een laagdrempelige manier om buurtbewoners die hier belangstelling voor hebben te betrekken bij de Roeterseilandcampus.
Uit de testase kwam naar voren dat ook buurtbewoners enthousiast zijn over dit idee!
Meer informatie? Zie onze videographic op YouTube!