Met het onderwijsinitiatief 'Placemaking' leren studenten van de Universiteit van Amsterdam (UvA) op transdisciplinaire wijze plekken in te richten op basis van lokale kennis en kwaliteiten. Hierbij staat de (eind)gebruiker centraal. Studenten werken aan een maatschappelijk vraagstuk van een lokale opdrachtgever, zoals bewonersverenigingen, culturele instellingen of het Gemeentelijk Vervoersbedrijf (GVB). De uitvoering van het project vindt plaats in hun eigen campusgebied. Zo dragen studenten bij aan een duurzame relatie tussen de UvA en de stad Amsterdam.
Placemaking heeft een vernieuwende opzet doordat de cursus een estafettevorm heeft, wat uniek is binnen het UvA onderwijs. Opdrachtgevers begeleiden ieder semester nieuwe projecten die (indien mogelijk) op elkaar voortbouwen. Oud-Placemakers dragen hun dossier over aan de nieuwe lichting en geven belangrijke kennis mee aan de nieuwe studenten. De uitkomsten van alle studentenprojecten worden door studenten vormgegeven en gepubliceerd op deze website. Daarmee worden kennis en inzichten over het gebied duurzaam toegankelijk voor een breder publiek.