De VVE van de Roetersstraat is de opdrachtgever van dit project. Zij willen naar een toekomst waarin verschillende groepen gelijkwaardig zijn en waarin de huidige anonieme straat een natuurinclusiever, veiliger en gastvrijer gevoel krijgt. 'Op welke manier moet er gehandeld worden om dit te bereiken?' was de belangrijkste vraag van de VVE voorafgaand aan het project. De VVE geeft aan dat na meerdere Placemaking-projecten en samenwerking met de gebiedsmakelaar Centrum-Oost, er nog geen concrete veranderingen zijn gekomen. Om dit te bereiken hebben we naar aanleiding van observaties, literatuuronderzoek, interviews en co-creatiesessies met betrokkenen een tijdelijk experiment voor nieuwe bewegingen opgezet.
Probleemanalyse
Door middel van het uitvoeren van literatuuronderzoek, interviews, enquêtes en mental mapping, zijn de behoeftes van relevante (lokale) betrokkenen in kaart gebracht. - De UvA heeft vooral de doelstelling om de Roeterseilandcampus uit te breiden; iets dat door de bewoners en de VVE wordt aangegeven als een van de grootste probleempunten. - Er is een overvloed aan studenten in de straat, met grote contrasten tussen doordeweekse dagen en het weekend. - Bovenstaande zorgt voor veel overlast: door middel van 'mental mapping' met bewoners werd duidelijk dat de drukke plekken (waar veel studenten zich bevinden) hun minst favoriete plekken zijn in de straat. - Studenten ervaren daarbij veel onveiligheid, en het werd ook duidelijk dat er in de straat een algeheel gevoel van gemeenschap ontbreekt.
In het algemeen kan er dus gesteld worden dat er een algehele disfunctionaliteit van de fysieke omgeving bestaat, waarbij weggebruikers zich onveilig voelen, bewoners geen gevoel van gemeenschap meer hebben en er te weinig wordt gefocust op duurzaamheid en biodiversiteit. In ons Probleemverkenning-verslag is dit ook terug te lezen.
Na het in kaart brengen van de behoeftes van betrokkenen, is er een definitieve probleemstelling geformuleerd: 'Wat is er concreet nodig om het gevoel en de ervaring van de leefomgeving van de gebruikers te verbeteren in de Roetersstraat?'. Onze bevindingen worden verder toegelicht in onze bijlage van de infographic en het Empathise & Define-verslag.
Voortbouwend op de probleemstelling, hebben we een how-might-we vraag bedacht om onze interventiemogelijkheden meer richting te geven: 'Hoe kunnen we de gebruikers van de Roetersstraat helpen met het veiliger en leefbaarder maken van de straat ondanks de huidige problemen die er nu spelen?’. Om tot mogelijke oplossingen te komen, zijn we verder gaan brainstormen over concrete interventies die zouden bijdragen aan het verbeteren van de leefomgeving. We zijn van maar liefst 50 ideeën naar twee ideeën gegaan in een samenwerkend proces: alle ideeën zijn bedacht tijdens co-creatie sessies met onder andere de UvA, de Gemeente Amsterdam en het lokale Placemakingbureau Skonk.
Uiteindelijk kwamen we op onze twee concrete oplossingen: het creeeren van een sociale- en ecologische ideeënkaart en het stimuleren van nieuwe looproutes. Voor beide ideeën is er vervolgens een feature plan opgesteld. De ideeënkaart dient als prototype: een mogelijk toekomstbeeld om voor te kunnen leggen aan betrokkenen, en een beginpunt voor de volgende groep Placemaking-studenten. Hierin zijn de zeven belangrijkste punten voor mogelijke Placemaking-interventies meegenomen. De kaart is hierboven in zijn geheel te zien en te lezen door erop te klikken!
Interventie & test
Daarnaast zijn we op het idee van nieuwe looproutes gekomen, waarbij we met een kleine Placemaking-interventie nieuwe looproutes gecreëerd hebben voor voetgangers en fietsers. Deze looproutes werden aangegeven vanuit de Valckenierstraat richting de hoofdingang van de fietsenstalling op het Roeterseiland. Het doel hiermee was om de verkeersdrukte op straat te reduceren en de veiligheid voor alle gebruikers te vergroten.
In samenwerking met de UvA werden middels het aanbrengen van pijlen op de grond en het ophangen van borden met de tekst 'De snelste route naar het ABC-gebouw is via de fietsenstalling!' studenten gestimuleerd om de route via de fietsenstalling te nemen in plaats van de route over de straat.
Er is zowel op piekmomenten als op rustige momenten geturfd hoeveel voetgangers de route gebruikten met en zonder interventie. Hieruit bleek dat het aantal gebruikers van deze route op piekmomenten steeg met 31,37%, en op rustige momenten zelfs met 666,67%. Dit betekent dus dat de interventie heeft gewerkt, en er met iets kleins al veel bereikt kan worden omtrent de veiligheid en drukte in de Roetersstraat!
Voor de volledige uitwerking van onze prototype- & test-fase kan de infographic hiernaast geraadpleegd worden, en het verslag hieronder!
In de video hiernaast is ons gehele creatieve proces te zien in slechts een paar minuten! Bekijk deze vooral om in korte tijd een duidelijk beeld te krijgen van onze keuzes, ervaringen en uitkomsten van het project.
Do's & Don'ts
Voortbouwen op het onderzoek van voorgaande projecten, en deze informatie als startpunt nemen
Blijf realistisch over concrete veranderingen, maar verwerk daarin ook toekomstbeelden die iets verder weg kunnen staan van wat er nu mogelijk is
Het implementeren van een interdisciplinaire aanpak
Het bijhouden van een database met beeldmateriaal en alle info die verzameld is
Te groot denken: het is in ons project gebleken dat een kleine interventie al grote gevolgen kan hebben
Teveel werken vanuit de wensen van de opdrachtgever, durf ook je eigen keuzes te maken!
Vast blijven houden aan keuzes die je aan het begin van het project hebt gemaakt, het is een creatief proces waarbij je keuzes mag herzien
Overdracht
Voor de casus van de Roetersstraat, is het vooral belangrijk dat een volgende Placemaking-groep verdergaat op het punt waar wij zijn gestopt. Werk bijvoorbeeld een van onze interventies uit of leg meer focus op de interdisciplinaire aanpak. Hierbij is het van belang zijn om naast Placemaking, meer focus te leggen op de planologische kant van het herinrichten van de Roetersstraat en het benaderen van de nodige actoren hiervoor. Ook is het belangrijk dat er vanuit de UvA actie wordt gezet op het verkrijgen van een vergunning bij de gemeente om de markering zoals in onze interventie is gebruikt, daadwerkelijk toe te mogen passen op de stoep voor meer veiligheid en minder drukte in de straat. Om de disfunctionaliteit in de Roetersstraat te verhelpen of tenminste te verbeteren, zal het uiteindelijk nodig zijn om minstens onze zeven aanknooppunten aan te pakken: community-building, autovrije straat, klimaat- en waterregulatie, looproutes, fietsen, groenvoorziening en verkeersveiligheid. Ons advies is om vanuit deze aanknooppunten te starten en vanuit daar daadwerkelijke verandering teweeg te brengen!