Meer verbinding tussen studenten, medewerkers en de opleiding
Onderzoeksbureau Dear Hunter concludeerde in 2020 dat het BCD-gebouw op de Roeterseilandcampus hiërarchisch is ingedeeld. De onderste verdiepingen zijn hier het domein van de student. Deze verdiepingen hebben 3000 collectieve studieplekken, talloze collegezalen en worden gekenmerkt door een zekere massaliteit. De bovenste verdiepingen aan de andere kant zijn het domein van de medewerkers. Deze verdiepingen zijn veel individueler ingericht en de ruimtes worden daar veel minder frequent gebruikt. De gekozen verdeling van functies zorgt er ook voor dat studenten en medewerkers elkaar nauwelijks tegenkomen. Dit maakt het lastig voor studenten om zich verbonden te voelen met hun opleiding en docenten. Kan deze hiërarchische indeling veranderd worden zodat er meer verbinding tussen studenten, medewerkers en hun opleiding gecreëerd wordt?
De opdracht
Zoals hierboven beschreven is het BCD-gebouw van de Roeterseilandcampus hiërarchisch ingedeeld en kent het een aantal knelpunten. Zo zijn de gebruiksfuncties sterk gescheiden: de onderste verdiepingen hebben talloze studieplekken en collegezalen. De bovenste verdiepingen aan de andere kant hebben vooral kantoren. Oók zorgt de huidige indeling ervoor dat áls studenten zich op de bovenste verdiepingen begeven, dit door docenten als storend wordt ervaren. Daarnaast is er geen gezamenlijke plaats per studierichting waar medewerkers en studenten elkaar op een informele manier kunnen ontmoeten buiten de hoorcolleges en werkgroepen om. Met andere woorden: de huidige indeling stimuleert geen verbinding tussen studenten, medewerkers en de opleiding. Aan ons werd de opdracht gegeven om een nieuwe indeling van het gebouw te ontwerpen, zodat de hiërarchie in het gebouw vermindert wordt.
Observaties
Allereerst hebben we onderzoek gedaan naar wat gebruikers van de huidige indeling vinden en waar ze behoefte aan hebben als het gebouw heringedeeld wordt. Om de verschillende meningen en ideeën in kaart te brengen hebben we gebruik gemaakt van enquêtes en interviews. De belangrijkste bevinden waren dat: er volgens respondenten te weinig lunchplekken zijn, er een gebrek aan samenwerkplekken is, er een kille sfeer is en er ruimtes zijn die ontoegankelijk zijn voor studenten. Daarnaast concludeerden we dat er behoefte is aan meer interactie tussen studenten en docenten binnen hun eigen opleiding. Op basis van deze behoeften en perspectieven hebben we ervoor gekozen om verder in te gaan op de inrichting van één verdieping voor één opleiding. De focus lag hierbij op een gemeenschappelijke ruimte met samenwerkruimten en een recreatieruimte.
Infographic
Interventie
In samenspraak met studenten en docenten hebben we in kaart gebracht wat belangrijke onderdelen zouden moeten zijn van zo een gemeenschappelijke ruimte. Respondenten vonden het hierbij belangrijk dat: de samenwerk- en recreatieruimtes gescheiden zijn, de omgeving licht en rustig is, er een open kantine en koffiehoek aanwezig zijn en dat er amusement is. Aan de hand van deze informatie hebben wij, coronaproof, een online protoype gemaakt en deze bij studenten en docenten getest middels een enqûete.
In deze videograpic nemen we jullie mee in ons placemakingsproces. Hierbij zijn wij ingegaan op alle fases van de Design Thinking methode.
Advies
Een gemeenschappelijke ruimte zal er waarschijnlijk voor zorgen dat studenten zich meer op de bovenste verdiepingen begeven en er meer informeel contact is tussen studenten en docenten. Wij denken dat middels zo een gemeenschappelijke ruimte meer verbinding tussen studenten, docenten en de opleiding gecreëerd wordt. Door meer verbinding te creëren kan zo een gemeenschappelijke ruimte uiteindelijk bijdragen aan een verminderde hiërarchie in het gebouw. Bij het inrichten van een gemeenschappelijke ruimte is het belangrijk dat dit gezamenlijk, in co-creatie met studenten en docenten, gedaan wordt. Zo is de gemeenschappelijke ruimte écht ingericht zoals studenten én docenten dat willen.
Overdracht toekomstige placemakers
Het probleem waar wij in eerste instantie mee aan de slag gegaan zijn was erg breed. De opdracht was in eerste instantie namelijk om het gehele BCD-gebouw opnieuw te ontwerpen. Wij hebben ervoor gekozen om dit probleem te versmallen door te focussen op een gemeenschappelijke ruimte voor studenten en docenten op de 8e verdieping. Voor toekomstige placemakers is het wellicht interessant om verder in te gaan op de verwezenlijking van zo een gemeenschappelijke ruimte met samenwerkruimten en een recreatieruimte. Er blijkt bijvoorbeeld dat veel kantoren op de bovenste vierdiepingen het grootste deel van de week leeg staan. Misschien is het interessant om uit te werken of deze kantoren, wanneer ze leeg staan, als samenwerkruimtes gebruikt kunnen worden?
Do's & Don'ts
Werk nauw samen met je stakeholders
Werk veel met visuele ondersteuning
Luister goed naar je respondenten
Blijf niet te veel hangen bij één idee, wees flexibel
Laat je niet remmen door verschillende politieke agenda's, wees vrij in je denken
Wees niet bang om met een te simpel idee te komen: sometimes less is more