Op Roeterseilandcampus worden niet alle studieplekken even efficiënt benut. Sommige studieplekken zijn minder bekend en worden daarom minder snel gevonden. Daarnaast is een terugkerend gegeven dat studenten plekken bezet houden voor anderen, ook wel bekend als ‘handdoekje leggen’.
Om dit probleem aan te pakken werd vanuit onze partners Anne-Francesca en Linda de volgende vraag gesteld: ‘Wat zou er gedaan kunnen worden om de studieruimtes van de UB op het Roeterseiland gebruiksvriendelijker te maken voor studenten en, met name in drukke periodes, het gebruik van deze ruimtes efficiënter te kunnen maken?’
Het probleem van inefficiënt gebruik van studieplekken bevat meerdere onderliggende vraagstukken. Om het probleem behapbaar en doelgericht aan te pakken, hebben wij ervoor gekozen het vraagstuk af te bakenen om de volgende reden:
Al vrij snel kwam naar voren dat het het aanpassen van het gedrag van ‘handdoekje leggen’ moeilijk is om op korte termijn aan te passen. Hierdoor zijn wij ons gaan focussen op het probleem van de onbekenheid van studieplekken. Om efficiënter gebruik te maken van studieruimtes, vooral tijdens de drukkere periode, zijn we ons gaan focussen op de wayfinding van studenten naar studieruimtes.
Wayfinding is een term die wordt gebruikt om het proces te beschrijven waarmee mensen hun weg vinden in een fysieke of digitale omgeving. Het draait allemaal om oriëntatie en navigatie, met andere woorden: waar ben ik, waar moet ik naartoe, en hoe kom ik daar?
Dit afgebakende vraagstuk betreft de gebouwen ABC, H en JK op Roeterseilandcampus.