In opdracht van Anna’s Tuin & Ruigte (ATR) hebben wij ons bezig gehouden met de informatievoorziening in de tuin. We hebben onderzocht wat de beste manier is voor diverse bezoekers om tijdens een wandeling kennis op te doen over permacultuur, de tuin en het verhaal achter deze bijzondere plek. Het huidige probleem is namelijk dat de informatievoorziening niet volledig en doeltreffend is, waardoor het verhaal van ATR niet voldoende overgebracht wordt.
Analyse
In de eerste fase hebben we de verschillende doelgroepen van ATR in kaart gebracht. Dit zijn de buurtbewoners, de UvA Science Park gemeenschap en groenliefhebbers. Door middel van ongestructureerde interviews hebben we achterhaald wat de verschillende behoeftes van de drie doelgroepen zijn. Deze bevindingen hebben geleid tot een nieuwe probleemdefinitie waarbij de focus ligt op het verschaffen van duidelijke, bondige en vrijblijvende informatie.
De nieuwe probleemdefinitie heeft geleid tot verschillende ideeën, waarvan we de zes beste voorgelegd hebben aan de verschillende doelgroepen in ATR. Door middel van online en offline co-creatie zijn we erachter gekomen dat de respondenten het een goed idee vinden als er drie verschillenden informatielijnen in de tuin geplaatst worden, hierdoor is er voor ieder wat wils.
Videographic
Interventie
Het probleem kan opgelost worden door gebruik te maken van drie informatielijnen: 1: Permacultuur-lijn 2: Plaatsgebonden informatie 3: Ecologie-lijn.
Deze borden verschillen van elkaar door kleuren en symbolen. Aan de plaatsgebonden informatielijn is een activerend element toegevoegd om de zintuigen van de bezoekers te prikkelen. De ecologie-lijn is net weer anders en bevat een interessant weetje, om zo de informatie kort en bondig over te brengen. Door middel van deze interventie wordt de informatie in ATR op een duidelijke, vrijblijvende en bondige manier overgebracht. Ook zorgt het voor eenheid in de borden, waardoor er hopelijk nieuwe bezoekers worden aangetrokken.
Duurzaamheid & Overdracht
Het idee van de drie informatielijnen is een duurzaam concept, omdat het in de vorm van bebording een lange levensduur heeft. Belangrijk hierbij is dat de opdrachtgever informatie plaatst die niet tijdsgebonden is en gebruik maakt van grafische weergaven in plaats van foto’s. Verder, is het doel geweest om een ontwerp te maken wat het karakter van ATR vertegenwoordigt en dit daardoor ook op de lange termijn zal blijven doen. Toekomstige placemakers zouden bijvoorbeeld voort kunnen bouwen op de visualisering van het karakter van ATR.
Do's & Don'ts
Hou de behoeftes van de doelgroep altijd in het achterhoofd.
Denk ‘out of the box’ en denk met anderen mee over kansen en oplossingen.
Bedenk alternatieve manieren om mensen te benaderen. Warme chocolademelk en pepernoten zijn een pluspunt tijdens (koude) placemaking interventies!
Wacht niet te lang af met het benaderen van betrokken actoren.
Blijf niet hangen bij je eerste idee, wees flexibel!
Wees niet bang om soms heel praktisch en creatief aan de slag te gaan, betrokkenen waarderen de inzet.