Eind augustus 2020 kregen wij het vraagstuk van onze opdrachtgever Pauline Eenhoorn, hoofd van de communicatie afdeling FNWI. Deze opdracht had als doel om een community te creëren voor de gebruikers van LAB42. In dit gebouw komen onderzoek, ondernemen en onderwijs bij elkaar. Wij hebben onderzocht hoe community building kan bijdragen aan aanknopingspunten voor de samenwerking tussen onderzoekers, ondernemers en studenten.
Videographic
In onze videograhpic nemen we jullie op een leuke manier mee in ons proces. Aan de hand van ons proces hebben we ons uiteindelijke interventie gerealiseerd: TechnologyTalk.
Analyse
Gedurende onze onderzoeksfase hebben we aan de hand van een online survey de behoeftes van studenten verzameld. Hieruit is naar voren gekomen dat studenten vaker in contact willen komen met onderzoekers en ondernemers, maar dit nog niet altijd mogelijk is. Daarnaast hebben we interviews gehouden met onderzoekers en ondernemers. Zij hebben een drukke agenda waardoor ze een duidelijke structuur vereisen.
Interventie
Wij hebben gekozen voor een interactieve lezing waar men gestimuleerd wordt om tussen de groepen (onderzoekers, ondernemers en studenten) de confrontatie aan te gaan. Dit noemen we TechnologyTalk en zal enkele keren in het jaar georganiseerd worden. Het doel hiervan is om een community te creëren tussen de drie O's. Omdat het gebouw nog niet klaar was, was het voor ons lastig om onze interventie te testen. Daarom hebben wij ervoor gekozen om aan de hand van een focus groep met studenten uit de onderwijscommissie te praten over de succesgarantie van ons idee. Hieruit is gebleken dat wij alle ingrediënten hebben om het te laten slagen. Daarnaast hebben we onderzoekers en ondernemers gemaild of zij bereid waren actief te participeren. De reacties vanuit deze hoek waren zeer positief.
Overdracht en duurzaamheid
Dit project is uitgevoerd tijdens de coronapandemie, wat zorgde voor een aantal beperkingen met betrekking tot het uitvoeren van de stappen die behoren tot het design-thinking proces. Een volgend groepje zou de interventie volledig kunnen testen, echter is het idee in principe compleet. Het is nu aan onze opdrachtgever om alle ingrediënten die wij hebben verzameld op te pakken en het idee tot leven laten komen.
Do's & Don'ts
Probeer een mix te maken tussen formeel en informeel, zo blijft het voor iedereen leuk
Een laagdrempelige structuur, vaste tijden en plaatsen
Vereenvoudig de manier van contact, niet alleen tijdens maar ook na het evenement
Maak geen reclamehal, het initiatief moet komen vanuit studenten
Zorg niet dat je thema's een bepaalde doelgroep aantrekt, dit geldt ook voor verschillende jaarlagen binnen de studie