Amsterdam Science Park schrijft in haar jaarplan voor 2017 dat ze het vestigingsklimaat voor bedrijven wil verbeteren. Een co-creatiegebouw wordt hierbij als mogelijkheid aangekaart. Het plan ligt al op tafel, maar de kleurplaat moet nog ingekleurd worden. Wat gaat het co-creatiegebouw precies inhouden? Wie zijn de gebruikers en wat is de doelgroep?
Analyse
Gebruikers van Science Park waren overwegend positief over de komst van een co-creatiegebouw. We ondervroegen vertegenwoordigers van onderwijs, onderzoek en ondernemers. Veel van hen waren echter slecht geïnformeerd over wat zo’n gebouw precies inhoudt. Over de exacte invulling van het gebouw waren onder zowel reguliere gebruikers als managers en directeuren dan ook weinig concrete ideeën.
Interventie: co-creatie lunch
Op Startup Village organiseerden we een inhoudelijke bijeenkomst omtrent co-creatie en het potentiële gebouw, waarbij twintig personen uit de bestuurlijke laag van het Amsterdam Science Park aanwezig waren. Tijdens de lunch werd gebruik gemaakt van een zelfontworpen interactieve placemat. Hieruit bleek dat de houding van de deelnemers ten opzichte van co-creatie positief was.
Draagvlak voor Co-creatiegebouw
Uit de resultaten van de placemat-enquête bleek dat veel deelnemers al meer kennis en ambities hadden op het gebied van co-creatie dan verwacht, hetgeen de kans op de realisatie van een co-creatiegebouw vergroot. Daarnaast bleek uit de enquête dat de panellunch het momentum voor een co-creatiegebouw verhoogde. Het merendeel van de aanwezigen gaf achteraf aan positief te staan tegenover cocreatie in de toekomst.
Overdracht en Duurzaamheid
Inmiddels is er in Matrix VII - een nieuw gebouw op Science Park - een aparte ruimte gereserveerd voor co-creatie. Onze interventie heeft vooral het gesprek tussen de verschillende betrokken groepen op gang gebracht en het zaadje geplant.
Do's & Don'ts
Wees selectief met het stellen van je doelen en focus je op de uitwerking daarvan. Je kunt beter één of twee doelen goed uitwerken dan half werk verrichten.
Betrek niet alleen directieleden en managers bij je plannen, maar juist óók de gebruikers. Zo vergroot je het draagvlak van het uiteindelijke besluit.