De VU realiseert een startup-plek op de VU campus. Een bruisende startup community met razendsnel internet, vriendelijke huurprijzen, echte Italiaanse koffie en natuurlijk toegang tot de mentors van de VU alumni mentor pool. De VU StartHub wil nadrukkelijk open staan voor studenten uit alle faculteiten. Op dit moment komen de startups aan de VU met name uit de hoek van bèta- en health-wetenschappen. Vooral de Geesteswetenschappen staan nog aan het begin en zijn niet of nauwelijks vertegenwoordigd. Wat voor activiteiten moet de StartHub organiseren om een bruisende ondernemershub te worden voor alle faculteiten?
VU StartHub
VU StartHub is een te bouwen paviljoen op de VU campus dat plaats biedt voor circa 50 VU startups. Een bruisende plek voor slimme mensen met businessideeën. Voor meer informatie zie hieronder de site van de StartHub
Aan de hand van onderzoek door middel van verschillende interviews en deskresearch hebben we een nieuwe focus gelegd op het vraagstuk. Op basis van onze bevindingen zijn we tot de conclusie gekomen dat het voornaamste probleem het gebrek aan bewustzijn is. De nieuwe vraagstelling is als volgt: Hoe vergroten we de bewustwording omtrent ondernemerschap bij geesteswetenschap studenten?
Na onderzoek, onder andere interviews, kwamen er twee prototypes als mogelijke oplossing voor het bewustwordingsprobleem uit de bus. Naast bewustwording is het van belang dat studenten vaardigheden aanleren om hun ondernemende geest in praktijk te kunnen brengen. Een nieuw vak in het geesteswetenschap curriculum is hier de perfecte oplossing voor. Zie hiernaast een klein overzicht van het nieuwe vak "Creatief ondernemerschap". Om ondernemerschap verder te promoten onder geesteswetenschappers is een campagne ook van belang. Hierover staat meer informatie in de videographic.
Videographic
In de videographic nemen wij u mee in het proces en de ontwikkeling van de prototypes.
Do's en Don'ts
Ga in gesprek met veel verschillende stakeholders, de meeste staan open voor het delen van hun kennis.
Maak een overzicht van de afgenomen interviews. Je gaat met veel mensen in gesprek.
Wees creatief, maar wel realistisch. Begin met het bedenken van alle mogelijke oplossingen en ga vervolgens kijken in hoeverre deze daadwerkelijk haalbaar zijn.
Niet te veel focussen op één idee. Sta open voor meerdere ideeën en niet enkel het idee wat je in je hoofd hebt.
Vestig niet je hoop op één iemand. Benader meerdere mensen en wacht niet te lang op reactie.
Een perfect plan bestaat niet. Blijf niet wachten en schakel over naar actie.
Overdracht en Duurzaamheid
Voor het verder ontwikkelen van het vak en campagne is er nog extra stappen nodig. De directeur van het Centre of Entrepreneurship heeft aangegeven open te staan voor het helpen bij de realisering van het ontwikkelen van het vak. Ook Enactus zou open staan voor eventuele samenwerkingen. Het is van belang om dit verder op te pakken om het vak daadwerkelijk te kunnen realiseren.
De campagne is een prototype waar voornamelijk theoretische ideeën voor zijn. Vanwege onze focus op de ontwikkeling van een vak tijdens de interviews is er voor de ontwikkeling van de campagne nog weinig zelf-vergaarde data. Het is daarom belangrijk om van deze campagne een concrete ondernemers campagne te maken.