Anna’s Tuin en Ruigte trekt veel bezoekers die zelfstandig komen wandelen en ontspannen. Maar wie zijn deze anonieme bezoekers eigenlijk? En hoe kunnen we hen iets leren over stadsnatuur? Dat waren de vragen die de stichting ons stelde.
Analyse
Om de anonieme bezoeker in kaart te brengen is interventie ‘Steen’ ontwikkeld. Deze bestaat uit een bord met daarop de vraag of de bezoeker een steentje wil doen in het bakje van zijn of haar leeftijdscategorie. Wij hebben de steentjes in de bakjes geteld. Hieruit bleek dat de tuin veel bezoekers boven de 16 jaar oud trekt.
Interventie Audiotour
Bezoekers boven de 16 jaar oud hebben vaak een smartphone. Om deze grote groep meer te betrekken hebben we daarom een audiotour gemaakt. Zo kan de bezoeker met zijn of haar mobiel luisteren naar audiofragmenten over projecten en plekken in Anna’s Tuin en Ruigte, wanneer en hoe en lang zij of hij dat maar wil.
Do's & Don'ts
Wees ambitieus in je ideeën: hier komen mooie ideeën uit voort!
Placemaking is een iteratief proces. Soms moet er een stapje teruggenomen worden of een koers worden gewijzigd door dingen die je onderweg leert.
Plan niet alles precies pas: de uitvoering kost altijd meer tijd dan verwacht.