Stichting de VerbroederIJ organiseert evenementen die vooral een plek moeten zijn waar de buurt samenkomt en iedereen zich welkom voelt. De VerbroederIJ is gelegen in het Hamerkwartier in Amsterdam-Noord, waar zich voornamelijk bedrijven en prijzige restaurants bevinden. Omliggend zijn de Vogelbuurt en de IJpleinbuurt. Deze buurten zijn onderhevig aan gentrificatie, terwijl er juist veel mensen wonen die weinig te besteden hebben. In deze buurten speelt veel armoede problematiek vergeleken met de rest van de stad.
Stichting de VerbroederIJ vroeg aan ons om in kaart te brengen wie de bezoekers van hun evenementen zijn en of dit per evenement verschilt. Dit omdat ze evenementen willen organiseren die voor verschillende mensen interessant zijn en daardoor bij kunnen dragen aan verbinding tussen mensen in de buurt.
In de onderstaande link kun je meer lezen over de probleemverkenning van ons vraagstuk.
We zijn ons onderzoek begonnen met desk en veld onzerzoek in/over de buurt. In het buurthuis spraken we met buurtbewoners, wat ons een beter beeld gaf van de omgeving van de VerbroederIJ en hun potentiele doelgroep. Vervolgens zijn we onderzoek gaan doen op de VebroederIJ zelf. We spraken met de bezoekers van evenementen, over waar ze vandaan komen en wat hen naar de evenementen trekt en wat ze waarderen op evenementen.
Uit dit onderzoek bleek dat er veel evenementen op de VerbroederIJ nog niet bezocht worden door de buurtbewoners (behalve het buurtdiner). Terwijl deze mensen wel onderdeel zijn van de doelgroep van de stichting en de VerbroederIJ er naar streeft een plek te zijn waar de buurt samenkomt. Voor buurtbewoners is betaalbaarheid een hele belangrijke factor.
Tijdens een co-creatie sessie met bezoekers van de VebroederIJ en buurtbewoners probeerden we inzicht te krijgen in wat mensen naar evenementen trekt en waarom. Hieruit bleek dat verschillende evenementen verschillende mensen aantrekken. Bovendien werd duidelijk dat hoe een evenement wordt gepresenteerd invloed heeft op welk publiek zich aangetrokken voelt om deel te nemen. Daarnaast is niet elk soort evenement evenveel in staat om interactie tussen bezoekers te bevorderen.
Op basis van onze bevindingen kwamen we tot het idee om een buurtdiner in de buurt te organiseren. De verbroederIJ organiseert maandelijks al een buurtdiner op de VerbroederIJ zelf. Wij denken dat een buurtdiner in de buurt, in samenwerking met andere lokale partijen en buurtbewoners potentie heeft om verschillende mensen uit de buurt verbinden. Door verschillende partijen te betrekken in de organisatie kunnen verschillende doelgroepen worden aangesproken. Het actief betrekken van buurtbewoners in de organisatie van het buurtdiner kan bijdragen aan een gevoel van eigenaarschap.
We verwachten dat een buurtdiner in de buurt de drempel verlaagd voor mensen om nu wel evenementen op de VerbroederIJ bij te wonen als ze op deze manier de VerbroederIJ leren kennen.
Het idee om een buurtdiner te organiseren in de buurten zelf, om zo de VerbroederIJ naar de buurtbewoners toe te brengen, hebben we getest in de buurt en er was veel animo voor. De buurtbewoners reageerden heel enthausiast.
We raden stichting de VerbroederIJ aan om samen te (blijven) werken met andere lokale partijen in de buurt, zoals bijvoorbeeld buurthuis de Meeuw. Om zo verschillende mensen uit de buurt te bereiken en hen samen te brengen. Een buurtdiner in de buurt organiseren in samenwerking met de lokale partijen kan hier een goede stap in zijn. Voor zo'n buurtdiner adviseren we de VerbroederIJ om buurtbewoners zelf te betrekken bij de organisatie, zodat er een gevoel van eigenaarschap kan ontstaan.
Voor volgende studenten raden wij aan om samen met de VerbroederIJ uit te zoeken hoe deze partijen en de samenwerking met buurtbewoners kunnen helpen bij het verbinden van de buurt met de VerbroederIJ.
Het proces in beeld
Bekijk hier onze videographic, waarin ons placemaking proces wordt samengevat.
Do's & Don'ts
Zorg ervoor dat je een duidelijk probleemstelling formuleert
Probeer écht onafhankelijk te werk te gaan (ook van je opdrachtgever). Hoewel het belangrijk is om te blijven communiceren en luisteren naar stakeholders, is het als placemakingsstudent ook van belang om autonome keuzes te maken, om zo je overkoepelend perspectief te kunnen benutten.
Betrek buurtbewoners en lokale partijen.
Blijf op 1 plek onderzoek doen. Ga in plaats daarvan echt de buurt in naar verschillende plekken.
Zelf invullingen geven aan het probleem. Ga in plaats daarvan met mensen in gesprek om het probleem te vinden.