De Bike Kitchen in Amsterdam-Zuidoost, waar ons onderzoek op is gefocust, is onderdeel van een groter project genaamd Bike Life. Dit is een samenwerking tussen Jonne Silonsaari, de Groene Hub en de Gemeente Amsterdam. Jonne is doctoraal onderzoeker 'Urban Mobility Futures' aan de Universiteit van Amsterdam. Het Bike Life project is zijn initiatief en onderwerp van zijn promotieonderzoek. Hij is tevens onze opdrachtgever. De Groene Hub is een ontwikkelingscentrum dat zich richt op het creëren van een informele leeromgeving voor het leren over en werken aan duurzame ontwikkeling.
Omschrijving vraagstuk
Een Bike Kitchen is een non-profit, doe-het-zelf, fietsreparatie studio die gebaseerd is op het delen van kennis, gereedschap en ruimte, met als doel het stimuleren van de fietscultuur. De Bike Kitchen in Amsterdam-Zuidoost focust zich op kinderen en heeft als doel: gezondheid, mobiliteit en community building stimuleren. Kinderen uit Amsterdam-Zuidoost zijn in verhouding tot andere kinderen in Amsterdam het minst buiten en participeren het minst in verenigingen (Karsten, 1998). Daarnaast fietsen kinderen uit Zuidoost ook relatief minder vergeleken met hun leeftijdsgenoten uit andere delen van de stad. Het Bike Kitchen project is opgezet om deze kinderen de kans te geven om te leren fietsen en zich aan te sluiten bij een lokale community.
Klik op de knop hieronder om de Issue Tree van het vraagstuk te bekijken!
Na het vraagstuk te hebben verkend is er gekeken naar de agenda's, behoeften, bewegingen en context van de verschillende betrokken actoren. De gezamenlijke doelstellingen van de actoren betreffen: het verbeteren van de sociale cohesie, sociaal gedrag, duurzame mobiliteit en gezonde levensstijlen.
Zoals te zien op de infographic hiernaast is het belangrijkste doel van de Groene Hub het leren over duurzaamheid op een sociale en laagdrempelige manier en staat het ontwikkelen van een circulaire economie centraal. Daarbij is het van belang dat de lokale gemeenschap hierin wordt betrokken.
Vanuit de Gemeente Amsterdam staat het stimuleren van de fietscultuur en het verbeteren van het imago van Holendrecht centraal. Daarbij zijn thema's als duurzaamheid, de uitstootvrije stad en inclusieve participatie van belang.
Vanuit Jonne Silonsaari staat het samenbrengen van de agenda's van de verschillende actoren centraal, met als doel het laten slagen van de Bike Kitchen. Daarbij is het van belang dat het proces organisch verloopt en er sprake is van bottom-up beleid.
Klik om de poster te verscherpen & klik op de knop hieronder om de Actor Map te bekijken!
Ons onderzoek verliep anders dan verwacht, omdat het opzetten van de Bike Kitchen een organisch proces is dat potentieel zou kunnen worden verstoord door interventie van ons als externe partij. Doordat Amsterdam-Zuidoost overspoelt wordt door onderzoekers en dit door lang niet iedereen in het stadsdeel wordt gewaardeerd, werd ons gevraagd geen veldonderzoek te doen in de buurt. Hierom hebben wij ons gericht op literatuuronderzoek aan de hand van de onderzoeksvraag:
Hoe kunnen we de Bike Kitchen inzetten om de autonomie van kinderen in Amsterdam-Zuidoost te bevorderen?
Vélonomy
Het concept dat volgens de literatuur een brug slaat tussen autonomie en fietsen is: vélonomy. Wanneer men zowel een fiets kan besturen als repareren, ontstaat er een gevoel van autonomie. Als we dit concept toepassen op onze casus kan men stellen dat de autonomie van kinderen in Zuidoost verbeterd kan worden door het leren repareren van hun eigen fiets, iets wat centraal staat in de Bike Kitchen.
Interventie
Ons onderzoeksproces week af van de voorschreven vorm en was voornamelijk gericht op de theorie achter het Bike Kitchen concept, in plaats van de specifieke Bike Kitchen in Zuidoost. Gezien een onderdeel van dit vak is om een concreet idee toe te passen in de praktijk, startte hier voor ons een nieuw onderdeel van het onderzoek. Aan de hand van cocreatie-sessies met onze medestudenten, een sociale ondernemer die een BMX-community heeft opgezet en onze opdrachtgever, hebben we nagedacht over ideeën die de Bike Kitchen als plek kunnen optimaliseren. Tijdens de cocreatie-sessie met onze opdrachtgever gaf hij aan dat de plek een visuele representatie van de filosofie achter en het doel van de plek mist. Hier zijn wij ons in ons prototype op gaan focussen.
Prototype 1
Hiernaast ziet u het eerste prototype van de poster die wij hebben gemaakt. Deze poster is voorgelegd aan verscheidene kinderen op een drietal plekken:
(1) Openbare basisschool Dr. E Boekmanschool gesitueerd in de Weesperbuurt. (2) Openbare basisschool Het Vogelnest en lokale speeltuinen rondom, gesitueerd in de Vogelbuurt van Amsterdam Noord. (3) Interviews waarbij kinderen uit onze directe omgeving zijn geraadpleegd.
Prototype 2
Naar aanleiding van de reacties op Prototype 1 vanuit de verschillende groepen kinderen is Prototype 2 opgesteld. Zie hiernaast prototype 2. De toevoeging aan het prototype betreft de animatie rechtsonderin. Dit is ter verheldering van een van de doelen van de Bike Kitchen: het repareren van je fiets.
Klik om de poster te verscherpen!
Analyse Prototype & Testfase
Ons prototype betreft een allesomvattende poster die de filosofie van de Bike Kitchen uitdraagt. Deze poster zal in de Bike Kitchen in Holendrecht worden opgehangen met als doel het uitdragen van de boodschap en functie van de Bike Kitchen.
We hebben gekozen voor dit prototype, omdat er onder de doelgroep weinig kennis is rondom het concept van de Bike Kitchen. Een verhelderende poster en de mogelijke reacties van kinderen op het concept van een Bike Kitchen is zowel voor de doelgroep als voor de opdrachtgever nuttig.
Zoals hiernaast te lezen op de infographic sprak de poster de kinderen aan. De poster werd door de kinderen gezien als leuk en kleurrijk. Voor veel kinderen was het ook helder dat het om fietsen ging. Bij het eerste prototype was het enkel nog niet helemaal duidelijk dat vooral fietsen repareren een belangrijk element is van een Bike Kitchen.
De meerderheid van de kinderen was enthousiast over fietsen als activiteit. Echter, de helft van de ondervraagde toonde geen interesse in het leren repareren van fietsen. Wel kwamen de kinderen zelf met andere ideeën voor de Bike Kitchen, zoals het kunnen pimpen van je fiets met bijvoorbeeld stickers.
Klik om de poster te verscherpen & klik op de knop om het Feature Plan te bekijken!
Bekijk onze videographic voor een allesomvattend beeld van het Bike Kitchen project!
Overdracht & Duurzaamheid
Concluderend, kunnen we niet alleen vanuit het prototype vaststellen dat de poster een succes was, maar hebben we ook meer informatie gekregen over wat kinderen van een Bike Kitchen vinden. Aangezien de helft van de ondervraagde kinderen geen interesse had in het leren repareren van fietsen is het nuttig om wellicht te herzien of het doel van een Bike Kitchen aansluit op de wensen van de doelgroep. Wellicht dat na de opening van de Bike Kitchen er meer mogelijkheden zijn om onderzoek te doen naar de behoeften van de doelgroep. Daarnaast volgde vanuit de ideate-fase het idee van een BMX-baan in de buurt van de Bike Kitchen als mogelijke interessante toevoeging aan het project in Zuidoost. Een poster voor in de Bike Kitchen was op de korte-termijn het meest nuttig voor onze opdrachtgever, maar wellicht dat in de toekomst een BMX-baan een goede toevoeging kan zijn in het aanspreken van een bredere doelgroep.
Do's en Dont's
Neem tijdig contact op met de verschillende betrokken actoren en eventuele instanties die je wilt raadplegen. Men is vaak druk, waardoor reactie en afspraken soms op zich laten wachten.
Raadpleeg je opdrachtgever over de mogelijkheden en beperkingen met betrekking tot het project. Soms is de aanwezigheid van onderzoekers niet gewenst en kan dit als schadelijk worden ervaren voor het proces.
Zorg bij het testen van het prototype voor veel verschillende data. Dit geeft een accurater beeld, waardoor je meer inzichten verwerft.
Besteed niet te veel tijd aan moeilijk uitvoerbare oplossingen. De tijd en mogelijkheden zijn beperkt. Hou daar rekening mee.
Vermijd onduidelijkheden tijdens het proces en binnen je groepje. Zorg ervoor dat iedereen ten alle tijden op de hoogte is betreft de voortgang van het project.