De opleiding Interdisciplinaire sociale wetenschap aan de Universiteit van Amsterdam is in de afgelopen jaren hard gegroeid. Waar de opleiding voor oud-studenten en docenten altijd werd gekenmerkt door een een kleinschalige en hechte community, vraagt de opleidingsorganisatie zich nu af: Hoe kan het gemeenschapsgevoel binnen ISW behouden worden in een tijd van snelle groei?
Het project in het kort
De analyse
Het eerste gesprek Uit het eerste gesprek met onze opdrachtgever bleek dat we vooral naar de behoeftes van studenten moesten kijken. Daarom zijn wij gesprekken met zowel isw studenten als studenten buiten de studie gaan voeren.
Behoeftes Hieruit bleek dat er behoefte was aan kleinschalige en laagdrempelige activiteiten. Daarnaast was samenhorigheid ook een veel genoemde term als belangrijk onderdeel van een zogenoemde ISWij community. De organisatie van deze activiteiten moet wel bij de studenten zelf komen te liggen, want de werkdruk bij docenten is hoog. Maar dat neemt niet weg, dat ze een belangrijk onderdeel zijn van de community.
Bestaande platformen Er bleken al genoeg initiatieven te zijn die dergelijke activiteiten organiseren, maar toch worden deze activiteiten niet in hoge mate bezocht. Dit had verschillende oorzaken, onder andere slechte communicatie en geen weet van het aanbod. Maar omdat er al zo veel bestond, wilde daarom kijken naar hoe we bestaande initiatieven of platformen laagdrempeliger konden maken.
Deze hele analyse hebben we grafisch weergegeven in bijgevoegde infographic.
De interventie
We besloten een ruimte te creëren bedoeld voor studenten en docenten, waar ze de kans krijgen bij elkaar te komen. Het bestaan van zo'n ruimte stimuleert sociaal contact tussen studenten en biedt een plek waar studenten kleinschalige en laagdrempelige activiteiten kunnen organiseren. Deze ruimte moest een plek vormen die comfortabel en toegankelijk is en die de ISW-identiteit benadrukt.
Overdracht en duurzaamheid
Onze interventie en de verschillende meningen over deze plek hebben gezorgd voor een nieuwe discussie. Docenten gaven aan de ruimte liever niet te delen, omdat er al ruimtegebrek is. Maar betekent dit dan dat ruimte voor docenten belangrijker is dan ruimte voor studenten? Want ook de isw studenten komen ruimte te kort. Door met elkaar te praten en als docenten en studenten de krachten te bundelen is er veel meer mogelijk en dat is wat er nu gebeurd. Meer ruimte voor de studie ISW. Waar, op wat voor manier en hoe dit ingericht moet worden, is een nieuw proces waard.
Do's & Don'ts
Studenten en docenten moeten met elkaar blijven communiceren om beide behoeftes te versterken.
Durf vooral te doen. Als je geen fysieke ruimte krijgt toegewezen, claim er één.
Maak gebruik van je connecties als ISW-student!
Sta niet te lang stil bij wat de sociale ruimte hoort te zijn. Neem genoegen met alle soorten vormen die de sociale ruimte kan innemen.
Maak niet slechts gebruik van één manier om de behoeftes van de stakeholders in kaart te brengen. Wees creatief!