Voorheen was de bibliotheek een plek waar men vooral boeken huurde, tegenwoordig vervult de bibliotheek ook een maatschappelijke rol. Steeds vaker bieden openbare bibliotheken de mogelijkheid voor burgers zich verder te ontwikkelen. Zo steunt de Openbare Bibliotheek Amsterdam groepen die achterblijven in de samenleving. Het Leef- en Leerpunt en Hulp bij Digitaal zijn initiatieven vanuit de OBA die Amsterdammers ondersteunen wanneer zij moeilijk meekomen in de digitaliserende samenleving. Deze leerpunten bieden steun bij het verbeteren van hun basis- en digitale vaardigheden.
Het vertrekpunt
In de bibliotheek komen verschillende mensen samen om hun persoonlijke en intellectuele behoeften te vervullen. Tegenwoordig is meekomen met de digitalisering van essentieel belang. 22% van de Amsterdammers ervaart moeite met de versnellende digitalisering en raakt steeds verder achterop in de samenleving. De OBA helpt degenen die achteropraken. De opkomst naar de hulppunten blijkt echter nog altijd laag. Hierom heeft het Ontwerplab van OBA Oosterdok ons gevraagd de doelgroep te bereiken en de opkomst naar de hulppunten te vergroten.
Analyse
Tijdens de onderzoeksfase kwam middels observaties, interviews en gesprekken met de stakeholders naar voren dat de naamsbekendheid van de hulppunten vergroot moet worden. Daarnaast moet er meer aandacht worden besteed aan de verbetering van een huiselijk en veilig imago van de hulppunten, om de drempel om langs te komen te verlagen. De opkomst bij andere Leef- en Leerpunten van OBA's blijkt echter wel hoog, men kent de functies van de plek en voelt zich ermee verbonden. Wanneer het Leef- en Leerpunt en Hulp bij Digitaal in OBA Oosterdok zich focust op deze punten, kunnen meer Amsterdammers op een fijne manier hun basis- en digitale vaardigheden verbeteren en zullen ze zich meer verbonden voelen met hun eigen buurt.
Prototype en interventie
Middels cocreatie is het idee tot stand gekomen een flyer te ontwikkelen die de doelgroep aanspreekt. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, gold als initieel plan de flyers via gemeentelijke brieven te verspreiden. In het tijdsbestek van de opdracht bleek het echter niet haalbaar om een samenwerking met de gemeente te bewerkstelligen. Hierom is gekozen een campagne te voeren, om zo het prototype te testen. Tijdens deze campagnevoering is beoogd de naamsbekendheid van de hulppunten te vergroten door zowel de doelgroep aan te spreken, als de connectors; hoe meer mensen kennisnemen van de diensten die de OBA aanbiedt, hoe meer mensen er gebruik van zullen maken. Connectors zijn mensen die de doelgroep door kunnen verwijzen naar de hulppunten, zoals de buren, de apotheker en de huisarts. Hiernaast ontvingen wij inzichten om de flyers te verbeteren, waardoor de doelgroep gerichter kan worden bereikt. Daaruit kwam voort dat de huiselijkheid en laagdrempeligheid van de flyer van groot belang zijn. Bovendien is op de achterkant van de flyer een QR-code toegevoegd die doorverwijst naar verschillende vertalingen, zodat iedereen de flyer kan begrijpen en kan deelnemen aan de (digitale) samenleving!
Klik hieronder om de infographic van de prototype, als die van de empathise fase te zien!
Bekijk de korte video hiernaast waarin het volledige proces wordt beschreven en vertoond!
Overdracht en duurzaamheid
Omdat andere OBA's bewezen hebben dat naamsbekendheid en een veilige sfeer van belang zijn, dient daar de focus op te liggen. Vanuit dit inzicht hebben wij de volgende aanbevelingen voor de opdrachtgever opgesteld: - Om de hulpzoekende vetrouwd te laten voelen in de omgeving, is het balangrijk dat de flyers een vertrouwd gezicht portretteren. - Ook raden wij aan de flyers vorm te geven met weinig tekst, om het voor iedereen begrijpelijk te maken. Het werken met symbolen biedt hiervoor een goed alternatief. - Daarnaast achten wij het van belang dat de flyers zo wijd mogelijk worden verspreid. Dit kan in openbare plekken zoals het openbaar vervoer, maar ook bij huisartsen of apotheken. Ook zou men zich mogelijk kunnen richten op een samenwerking met bijvoorbeeld Gemeente Amsterdam, zij kan via gemeentelijke brieven helpen de naamsbekenheid van de leerpunten te vergroten.
Dit, in combinatie met fysieke veranderingen aan het punt, zal bijdragen aan het algeheel floreren van het Leef- en Leerpunt en Hulp bij digitaal.