Het JK-gebouw, met zijn kenmerkende bakstenen schoorsteen, wordt grondig gerenoveerd. Dit om het pand de komende vijftien jaar optimaal bruikbaar te maken, met een focus op maatschappelijke uitdagingen. Het streven is om van het JK-gebouw een centrum te maken voor vakken en opleidingen gericht op ondernemerschap en challenge based onderwijs. Het project beoogt een nieuw innovatiecentrum te creëren binnen JK, waar studenten real-life cases behandelen, ingebracht door externe opdrachtgevers of hun eigen startup-ideeën. De onderzoeksvraag richt zich op de benodigdheden om JK te transformeren tot een innovatiegebouw op Roeterseiland.
Analyse
Om de kern van het probleem in kaart te brengen hebben wij de relevante steekhouders benaderd voor semi-gestructureerde interviews. Hieruit is gebleken dat er een community gecreëerd moet worden die een duurzame en bruisend innovatiecentrum zal bevorderen. De hoop is dat het centraliseren van challenge based onderwijs leidt tot het praktiseren van tacit knowledge, oftewel impliciete kennis. Dit leidde tot de vervolgvraag: Hoe kunnen wij een community opbouwen zodat het JK-gebouw een innovatie-centrum wordt?
Stakeholdermap
In deze stakeholdermap zijn de verschillende actoren weergegeven. Op de X-as is aangegeven in welke mate de verschillende actoren belang hebben bij het project en op de Y-as is te zien hoeveel invloed zij mogelijk kunnen uitoefenen op het project. REC Impact en de docenten van challenge based onderwijs zijn voor ons project de belangrijskte steekhouders geweest.
Interventie
Allereerst hebben wij d.m.v enquêtes en inputboxes een toepasselijke naam voor de community gekozen: "The Social Changemakers Hub".
Vervolgens hebben wij co-creatiesessies georganiseerd met de aanstaande gebruikers van de community, namelijk de docenten die volgens het challenge based onderwijs principe werken. Door middel van brain-writing hebben we hen gevraagd hoe zij het liefst hun toekomstige community voor zich zagen.
Uit de co-creatie sessies zijn veel waardevolle ideeën ontstaan. Om tot een interventie te komen hebben wij deze inzichten gebundeld tot een pagina op het studentenportaal Canvas. De pagina biedt een concrete structuur voor community building. Canvas is bekend en toegankelijk voor docenten, waardoor het een beter resultaat zal bieden dan een beleidsplan en gemakkelijker de visie van de community communiceert. De Canvaspagina bevat diverse activiteiten georganiseerd door en voor de community. Deze aanpak vergemakkelijkt het onderlinge contact tussen docenten, wat bijdraagt aan een hechte community. Een maandelijkse nieuwsbrief houdt leden op de hoogte en het delen van verantwoordelijkheden bevordert duurzame relaties binnen de gemeenschap.
In de laatste fase van ons project, de testfase, hebben wij ons prototype voorgelegd aan docenten die challange based onderwijs geven. Hieruit bleek dat docenten enthousiast zijn over het gebruik van het prototype. Ze gaven aan de pagina overzichtelijk te vinden en zagen zichzelf in de toekomst deze pagina ook daadwerkelijk gebruiken. Daarentegen werd er wel geopperd dat er naast deze canvaspagina ook andere mediums gebruikt moeten worden om meer zichtbaarheid aan de community te geven.
Deze presentaties hebben wij gebruikt tijdens de co-creatie sessies met docenten. In de eerste presentatie is een sfeerimpressie van het toekomstige JK-gebouw te vinden. De tweede presentatie is een uiteenzetting van ons prototype, de Canvaspagina.
Op deze afbeelding zijn twee resultaten uit onze co-creatie sessies te zien. Met behulp van de brain-writing methode zijn docenten zelf bezig geweest met ideën voor de toekomstige gemeenschap. Ook is één van de drie inputboxen te zien die wij hebben geplaatst op de Roeterseilandcampus. Docenten en studenten konden hier suggesties insturen voor een naam voor de toekomstige gemeenschap.
Videographic
Om meer inzicht te geven in ons onderzoeksproces en hoe het prototype tot stand is gekomen hebben wij de volgende videographic gemaakt. In deze video is ook de ontwikkeling van het JK-gebouw zelf te zien.
Overdracht en Duurzaamheid
Om de duurzaamheid van ons project te waarborgen zijn de volgende inzichten van essentiëel belang:
1. Focus op het vormen van een diverse gemeenschap. Het JK-gebouw wordt de innovation space van de faculteiten van Rechtsgeleerdheid, Economie & Business en Maatschappij & Gedrag. Daarom zou het mooi zijn als de leden van de gemeenschap een representatie hiervan zijn. Meer diversiteit in de gemeenschap zorgt ervoor dat de docenten die elk hun eigen specialisatie hebben van elkaar kunnen leren en kunnen samenwerken.
2. Streef naar een laagdrempelige deelname van docenten. De werkdruk van docenten ligt hoog waardoor het niet realistisch is dat zij naast hun andere taken deze gemeenschap zullen opbouwen. Het is daarom van belang dat er een klein team wordt opgericht die zich full time bezig houden met de gemeenschap.
3. Wees realistisch. Gemeenschapopbouw kost tijd; het kan enkele jaren duren voordat de gemeenschap haar vruchten afwerpt. Het heeft bij de Innovation Space op de TU Eindhoven ook enkele jaren geduurt voordat het een succes werd. Laat je hierdoor niet ontmoedigen. Periodieke samenkomsten zullen aan het begin wellicht niet veel worden bezocht, maar door een vaste agenda is de kans groter dat de opkomst zal toenemen.
4. Zorg voor een solide ideologische basis. Dit vergroot de toekomstbestendigheid van de gemeenschap. De TU Eindhoven heeft een "software" waarin de kernwaarden van hun gemeenschap naar voren komen. Een duidelijke visie van de gemeenschap is belangrijk voor buitenaf maar ook voor de leden binnen de gemeenschap.
5. Zorg ervoor dat je de (mogelijke) leden van de gemeenschap regelmatig op de hoogte houdt van veranderingen. Zo voelen zij zich meer betrokken in het gehele proces.
Do's & Don'ts
Maak vanaf het begin van het vak een duidelijke taakverdeling.
Zorg voor strakke communicatie.
Wees creatief! Durf een andere weg in te slaan dan de opdrachtgever in eerste instantie verwacht.
Laat je niet ontmoedigen door mensen die zeggen dat je plannen niet haalbaar zijn.
Begin niet te laat met het verzamelen van beeldmateriaal voor de videographic.
Begin niet te laat met de interviews en co-creatiesessies, want deze zijn cruciaal voor je prototype!