"Sociale impact creëren we samen". Dat is het motto dat wordt nagestreefd in de verbouwingsplannen, waarbij het JK-gebouw tot REC-Impact-Hub wordt omgetoverd op de Universiteit van Amsterdam. In lijn met de ambitie van deze locatie als dé plek voor innovatie, worden nieuwe vormen van onderwijs ontwikkeld, zoals het vak Changemaking, om de universiteit en externe netwerken via interdisciplinaire kennisuitwisseling samen te brengen voor impact.
In opdracht van vakcoördinator Katusha Sol hebben wij ons als Placemakers binnen deze context bezig gehouden met het bijbehorende vraagstuk:"Wat hebben ambitieuze studenten van de verschillende faculteiten op Roeterseilandcampus, onderzoekers en maatschappelijke organisaties nodig om als co-learners samengebracht te worden via interdisciplinair onderwijs bij REC Impact Hub?"
Analyse
In de design-cyclus methode van Placemaking zijn wij voor ons vraagstuk begonnen met de empathise- en define fase: Welke behoeften en wensen rondom Changemaking spelen onder de kern stakeholders? (Zie Stakeholder Map & Issue Tree; Zie Infographic Empathise & Define fase)
Om data te verkrijgen over zowel de stakeholders als de toekomstige locatie van REC-Impact is voortgebouwd op eerdere Placemaking-projecten en zijn meerdere onderzoeksmethoden toegepast.
Uit de empathise-fase (zie Verslag Empathise & Define Fase) bleek onder de stakeholders grotendeels consensus over devolgende behoeften voor de ruimte,waar Changemaking zal plaatsvinden in de toekomst:
- Materiële behoeften die noodzakelijk zijn voor een functionele ruimte (Boateng et al., 2022; Lagoenberg et al. 2022)
- Een inspirerende ruimte voor connectie en samenkomst (Carmona et al, 2019 - Een multifunctionele ruimte voor ontmoeting, samenwerking en studeren (Jacobs, 1961; Lupi, 2008)
Verder bleek onder de stakeholders, naast de wens voor interdisciplinaire samenwerking (Tromp, 2008), onenigheid over devolgende behoeften voor de vakopzet van Changemaking:
- Verschillende wensen voor de benodigde tijdsinvestering, behandelde thema’s, aantal contacturen, praktische toepasbaarheid
Het [JK-gebouw als] lelijkste gebouw op de Universiteit van Amsterdam kan met de juiste aanpassingen zeker een prettige locatie zijn om bijeen te komen voor het vak Changemaking
Changemaking klinkt als dé oplossing om een steentje bij te dragen aan de wereld, maar hoe zal het er in het echt uitzien?
Interventie(s)
Op basis van onze bevindingen in het Placemaking-proces hebben wij de krachten gebundeld met de opdrachtgever en de REC-impact branding Placemaking-groep voor de opzet van de prototypes. Uit deze co-creatie zijn twee multi-purpose interventies voortgekomen: een co-learning sessie onder studenten & een flyer van de huidige vak-opzet voor maatschappelijke organisaties (Zie Infographic Prototype & Testfase).
Bekijk hier onze videographic als samenvatting van het gehele Placemaking-proces. De videographic geeft weer hoe wij tijdens dit project te werk zijn gegaan en tot welke inzichten wij zijn gekomen over Changemaking op de REC Impact Hub.
De Overdracht & Duurzaamheid
De prototypes hebben op kleine schaal inzichten verleend over hoe co-learners via het interdisciplinaire vak Changemaking op de REC-Impact Hub kunnen worden samgengebracht om gezamenlijk impact te creëren. Op basis van ons gehele proces willen we opdrachtgever Katusha Sol hierbijvoornamelijk de volgende adviezen meegeven voor de trial run van het vak:
1. Ruimte: Een multifunctionele ruimte met een informele sfeer draagt positief bij aan het - interdisciplinaire - samenwerkingsproces, en helpt daarmee om zowel letterlijk als figuurlijk bij Changemaking ruimte te geven voor sociale impact.
2. Vakopzet: Het blijven hanteren van de opgezette transitiecyclus, waarbij onder andere de door ons bedachte moodboard lesmethode kan worden ingezet om de co-learners middels visualisatie te laten beginnen met change-maken
3. Toekomst & duurzaamheid changemaking: Het verzekeren van regelmatig contact tussen studenten en stakeholders zal voor een resultaat zorgen dat dichter bij de wensen van de stakeholder komt, evenals een beter eindproduct van de studenten.
Sociale impact creëren we samen! Dat is het motto dat centraal staat bij REC Impact Hub op de Universiteit van Amsterdam en dit wordt middels het nieuwe vak Changemaking actief nagestreefd. Door de krachten te bundelen, leren we van en met elkaar om gezamenlijk onze ideale wereld te realiseren.
Doe je ook mee of heb je interesse in Changemaking? Houd de cursushandleiding goed in de gaten of mail naar k.sol@uva.nl voor vragen en mogelijke samenwerkingen
Do's & Don'ts
Regelmatig - advies minstens 1 keer per week - in contact komen met de opdrachtgever om voortgang en eventuele knelpunten te bespreken.
Zo vroeg mogelijk contact opnemen met externe partijen gezien de beperkte tijd die jijzelf en zij beschikbaar hebben.
Reflecteer rondom iedere deadline van Placemaking op jullie proces en gebruik dit vervolgens als basis voor een effectief plan van aanpak.
Vergeet niet dat je goed gebruik kunt maken van de inzichten uit eerdere Placemaking-projecten en wellicht kunt samenwerken met andere groepen.
Vergeet niet dat je kritisch mag zijn richting de opdrachtgever, door het vraagstuk waar nodig bij te stellen naar de vereisten van het Placemaking-vak en de wensen van de stakeholders.
Onderschat niet wat je kunt bereiken voor het vraagstuk. Vanuit het Changemaking motto: "Durf te dromen"