Het Waterfeest liep tegen het probleem aan dat basisscholen vaak worden overspoeld met samenwerkingsverzoeken. Hoe kan het Waterfeest dan toch leerkrachten bereiken zodat het Waterfeest kan groeien? Het volgende vraagstuk werd voorgelegd: Hoe kunnen we een interactief netwerk van scholen opbouwen rondom het Waterfeest, waarbij de inhoud en doelen van het Waterfeest (nieuwe traditie vorming, duurzaamheid, diversiteit) in acht worden genomen?
Onze analyse
Voor de analyse hebben wij interviews en enquêtes afgenomen onder stakeholders rond Amsterdam-Osdorp. Daarnaast is er een co-creatie sessie gehouden met andere placemakers. Hieruit is gebleken dat er nog een onstabiel netwerk rondom het Waterfeest is. Wat is er nodig? Het Waterfeest kan een duurzaam netwerk opbouwen door andere stakeholders te betrekken dan alleen de basisscholen en leerkrachten. Voorbeelden van nieuwe stakeholders die het Waterfeest kan betrekken zijn buitenschoolse opvangcentra, koepelorganisaties en jongerenwerkers. Door middel van het onderzoek hebben we verschillende adviezen kunnen opbouwen.
In samenwerking met het Waterfeest hebben wij besloten een flyer te ontwerpen. Deze hebben wij vervolgens uitgedeeld aan scholen en andere stakeholders. Op deze flyer is er tevens een QR code toegevoegd, om het makkelijk te maken voor de stakeholder om de contactpagina van het Waterfeest te bezoeken. Aan de hand van deze flyer hebben wij geprobeerd meer bezoekers te genereren op de website, zodat het Waterfeest onder aandacht wordt gebracht bij de stakeholders.
Het meten van het prototype is als volgt gegaan: Op de flyers is een QR code vermeld die linkt naar de website van het Waterfeest. Aan de hand van het aantal bezoekers op de website kunnen we zien of de flyer heeft gewerkt. Op de website is er tevens bij de contactpagina een extra adresregel toegevoegd, met de vraag hoe ze terecht zijn gekomen op de website.
Na het implementeren van ons prototype is er een toename te zien van ongeveer 155% in het aantal website bezoekers. Echter zijn er nog geen aanmeldingen geweest waarbij er gebruik is gemaakt van de extra adresregel.
Dit betekent dat de interventie het Waterfeest onder de aandacht heeft gebracht bij de stakeholders. Ons advies is: blijf dit structureel doen.
Duurzaamheid
De flyer is makkelijk over te dragen en duurzaam. Het Waterfeest kan het design/idee blijven gebruiken. Dit geld ook voor de flowchart met potentiele stakeholders en netwerk uitbereidingen.
Do's & Don'ts
Maak gebruik van de placemaking tools die worden aangereikt.
Blijf contact opnemen met de opdrachtgever, durf te vragen!
Maak op tijd een keuze van wat je wilt overdragen aan de opdrachtgever.
Wees niet bang dat het niet genoeg placemaking is.
Blijf niet hangen in de ideeën fase, maar ga het in gang zetten.
Houd je niet teveel vast aan één idee. Placemaking is een proces met veel verandering.