Het Waterfeest is gebaseerd op een mythe waarin mens en dier samenwerken, centraal hierin staan de verhalen van drie kinderen - Aylan, Emma en Eduardo - die vanwege de verwoestende kracht van het water hun oude leven hebben moeten verlaten. Gelukkig brengt het water, met hulp van de dieren die daarin leven hun samen in een nieuw thuis. Het doel hierbij is dat kinderen, leerkrachten, ouders/verzorgers via verschillende verhalen en achtergronden samen een gedeelde identiteit ontdekken.
Het vraagstuk
Het Waterfeest-team heeft de UvA benaderd om andere en bredere visies te verkrijgen om zo hun project te versterken. Het Waterfeest werkt met een co-design methode, wat perfect aansluit bij de de werkwijze van het vak Placemaking. Om het Waterfeest te helpen met hun missie hebben zij ons vier mogelijke vraagstukken voorgelegd, waarvan wij er twee hebben uitgekozen en tot het volgende vraagstuk hebben herleid:
Hoe gaan we middels placemaking impact organiseren, ontwikkelen en meten? En hoe kunnen we met behulp van fantasie, mythes en fictie de nabijheid en verbinding doen toenemen?
Het Waterfeest wil impact creëren om zo maatschappelijke interventies, die snijden aan de onderwerpen: inclusie, diversiteit en duurzaamheid te doen vergroten. Aan ons de vraag hoe wij deze impact kunnen organiseren. De mythe van het Waterfeest staat vast, maar hoe kunnen wij met deze mythe de verbinding onder kinderen doen toenemen? Het doel hierbij is dat kinderen, leerkrachten en ouders/verzorgers via verschillende verhalen en achtergronden samen een gedeelde identiteit ontdekken. Wij als Interdisciplinaire Sociale Wetenschap studenten worden opgeleid om middels een holistische aanpak sociaal maatschappelijke vraagstukken aan te pakken. Wij kunnen hiermee het vraagstuk vanuit verschillende disciplines bekijken, om zo tot een completere oplossing te komen.
Analyse
Allereerst hebben wij de doelgroepen en hun behoeftes in kaart gebracht. Dit zijn kinderen, leerkrachten en ouders/verzorgers. Door middel van mental mapping hebben wij de behoeftes van de kinderen, tevens de belangrijkste doelgroep, achterhaald. Zes kinderen hebben een tekening gemaakt van hun favoriete feestdag, op deze manier hebben zij laten zien hoe zij een feest ervaren en welke gedachtes, gevoelen en emoties hierbij betrokken zijn. Daarnaast hebben wij persona's gemaakt van ouders/verzorgers en leerkrachten om erachter te komen waar hun behoeftes lagen.
Middels persona’s en mental mapping hebben wij ons kunnen inleven in de gebruikers en het Waterfeest zelf. Hierdoor hebben wij meer inzicht gekregen in de perspectieven en de behoeftes. Door deze perspectieven en behoeftes als uitgangspunt te nemen hebben wij ons vraagstuk geherdefinieerd:
Hoe kunnen we kinderen op co-creatieve wijze betrekken en hun behoeftes waarborgen om een dynamisch inclusief Waterfeest te realiseren?
In de videographic is te zien hoe het placemaking en design thinking proces is verlopen bij ons project. Daarbij worden ook resultaten getoond van onze respondenten en worden de prototypes die zijn ontstaan weergegeven.
De prototypes
Om de kernwaardes: inclusie, diversiteit en duurzaamheid naar voren te laten komen in het Waterfeest, zijn er na een brainstormsessie ideeën geclusterd tot deze thema's. Na deze ideeën teruggekoppeld te hebben met onze doelgroep, bleek uit de resultaten dat zowel kinderen, ouders/verzorgers als leerkrachten graag een aspect van eten terug willen zien in het Waterfeest. Daarnaast werden veel ideeën gekozen die betrekking hebben tot activiteiten verbonden aan de kernwaardes. Vanuit hier zijn er drie prototypes ontwikkeld - klik op de prototypes voor een afbeelding van het prototype.
Eten staat in het menselijk leven sterk verbonden met cultuur. Het is dusdanig belangrijk, dat het een manier voor mensen is om zich sociaal en cultureel te kunnen uiten. Eten is dan ook een belangrijke manier voor kinderen om hun culturele identiteit op een materiële manier te uiten en te tonen aan anderen, dit bevordert de kernwaarde diversiteit van het Waterfeest.
Kinderen hebben kenbaar gemaakt dat zij graag actief bezig zijn op een feestdag. Het Waterpaspoort is een stempelkaart waarin kinderen stempels kunnen verdienen middels activiteiten en zo expert worden op het gebied van diversiteit, inclusie en duurzaamheid.
Het Waterdiploma is een toevoeging op het Waterpaspoort, met als doel kinderen met meer motivatie mee te laten doen aan activiteiten. Kinderen tonen namelijk een grote hoeveelheid motivatie als er een beloning in het spel is.
Do's & Don'ts
Focus op een bottom-up approach en neem hierbij de visies van alle belangrijke doelgroepen mee.
Placemaking draait niet alleen om een fysieke, maar ook om sociale en verbeeldende ruimtes! Geef hier dan ook aandacht aan.
Heb altijd een plan B als het vinden van respondenten niet lukt, kijk bijvoorbeeld ook in je directe omgeving voor potentiële respondenten.
Houd niet te veel vast aan één idee, wees flexibel!
Wacht niet te lang met stappen ondernemen & twijfel niet aan het proces.