De opdracht zoals geformuleerd door Anna's Tuin & Ruigte was als volgt:
"Je probeert statushouders uit STEK Oost en SPARK Village te betrekken bij de tuin, of je zoekt een geheel nieuwe doelgroep (bijvoorbeeld 50-plussers, etc.) met een afstand tot de arbeidsmarkt om bij Anna’s Tuin & Ruigte te betrekken."
Na het uitvoeren van ons onderzoek dat hieronder wordt gepresenteerd hebben wij de opdracht geïnterpreteerd als het zoeken naar mensen die bij kunnen dragen aan de tuin wie later in het onderzoek worden ingevuld als studenten. Studenten zijn niet bepaald mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, maar zijn ook geen voltijd werkenden en bevinden zich ook in SPARK Village en STEK Oost. De uiteindelijke opdracht voor ons is dus:
"Wat kunnen wij doen om de kanalen waardoor vrijwilligers zich aanmelden zo zichtbaar, gebruiksvriendelijk en duidelijk te maken?"
Onderzoek
Om meer vrijwilligers te werven hebben we eerst onderzoek gedaan binnen en buiten de tuin. Uit dit onderzoek leerden we dat het bestuur, de vrijwilligers en studenten graag meer samenwerking zouden willen tussen de universiteit en Anna’s Tuin & Ruigte. In het kader van zichtbaarheid en bekendheid creeëren zagen wij de mogelijkheid van een samenwerking met de UvA als een potentiële winst op 3 vlakken:
- Vrijwilligers, meer hulp in de tuin in de vorm van studenten die projecten uitvoeren - Zichtbaarheid, met meer hulp ziet de tuin er verzorgder en meer bezocht uit, wat aanlokkelijker aandoet - Bekendheid, met studenten die projecten (succesvol) uitvoeren in de tuin kan mond-op-mond promotie ontstaan om meer studenten hiervoor aan te sporen of een meer permanente functie te verrichten
Interventie
Om studenten de tuin in te krijgen probeerden wij een oplossing te zoeken waarin de studenten een zo laag mogelijke drempel hebben om werk in de tuin te verrichten en dus zo een optimaal aantal extra hulp te vergaren. Wij hebben bevonden dat studenten het meest worden gemotiveerd door geld en studiepunten, aangezien Anna's Tuin & Ruigte een stichting is en dus geen salaris mag verschaffen, zijn wij tot de conclusie gekomen dat wij de tuin binnen vakken van de bachelors Biologie en Future Planet Studies willen incorporeren om zo studiepunten te kunnen erkennen.
Advies
Uit onze en voorgaande projecten kunnen we concluderen dat elke vorm van connectie met de UvA inmiddels zijn uitgeput, zowel als de omwonende en op Science Park studerende studenten.
Verder hebben wij ondervonden dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een erg lastig te specificeren, bereiken en motiveren groep is. Wanneer in het vervolg deze groep bereikt wil worden, moet het hele project daarop gefocust zijn.
De andere mogelijke uitkomsten van ons onderzoek kunnen toepasbaar zijn bij volgende projecten. Dit zijn kleine ingrepen om de tuin aanlokkelijker te maken, zoals een hoge vlag, plattegronden op borden, lichtjes langs de paden en een make-over van binnenplaats.
Ook was één van de concurrerende ideeën een website waar meerdere gemeenschapstuinen in Amsterdam projecten posten waar vrijwilligers zich per project aan kunnen melden, ook kunnen op een bijbehorend forum ideeën worden uitgewisseld, hulp worden gevraagd en uitleg worden gegeven. Dit idee kan nog verder worden uitgewerkt.
Do's & Don'ts in het proces
Goede taakverdeling
Duidelijke communicatie
Ter plaatse deelnemen aan wat er gebeurt
Zo lang mogelijk de opties open houden, specificeren is een belangrijk onderdeel van het proces!
Ervan uitgaan dat mensen houden van focusgroepen, DIT IS NIET HET GEVAL!