Naast café-restaurant Polder werd in de lente van 2018 een appelboomgaard aangelegd om zo de reuring op het soms wat saaie Science Park te bevorderen. Hans van Twist, een van de eigenaars van Polder, vreesde echter dat deze plek niet vanzelf de nieuwe hotspot van Science Park zou worden. Daarom kregen wij van hem de opdracht om deze nieuwe boomgaard te verlevendigen.
Analyse
Studenten waren amper op de hoogte waren van de komst van de boomgaard, maar hadden wel allerlei ideeën hadden voor het gebied (zie figuur links). Een andere bevinding was dat er weinig studenten bij Polder komen. Een marketing-campagne gericht op de komst van de boomgaard onder studenten kan daarom de levendigheid te vergroten.
Interventie
Als interventie hebben we een marketingplan opgesteld om studenten te interesseren voor de komst van de boomgaard. Door het verspreiden van mysterieuze QR-codes; een ludieke appelschil-actie; en middels het schrijven van artikelen, hebben we studenten nieuwsgierig gemaakt naar de nieuwe boomgaard. Ook wezen wij ze op de door ons opgerichte facebookpagina van de boomgaard.
Overdracht en Duurzaamheid
De Facebookpagina bestaat nog steeds, maar wordt op dit moment niet meer actief gebruikt. Het kan voor een volgend groepje interessant zijn om deze opnieuw leven in te blazen!
Do's & Don'ts
Ga met mensen in gesprek! Face-to-face contact werkt heel goed als je mensen wilt informeren en betrekken.
Focus je niet te veel op online promotie. Op zichzelf staande online interventies waren bij ons veel minder succesvol dan fysieke interventies. Gebruik ze echt om je fysieke interventie aan te vullen.