Estafette: een duurzame relatie tussen De Brakke Grond en studenten
Door COVID-19 en door een druk jubileumjaar had De Brakke Grond de in 2021 voorgestelde interventie (een open dag) niet uit kunnen voeren, maar wilde nog steeds graag een duurzame relatie met studenten. Voortbouwend op het onderzoek van de vorige placemakers zijn we opnieuw gaan kijken naar mogelijkheden om studenten te verleiden naar het theater te komen. Uit gesprekken met De Brakke Grond werd duidelijk dat het een project moest zijn waar De Brakke Grond (bijna) geen tijd of geld in hoefde te steken.
Het theater op de kaart zetten
We hebben meerdere voorstellen met De Brakke Grond besproken. Hun keuze viel op een "verrassingskaartje". Het idee is dat je een kaartje koopt voor een datum en tijd, maar zonder te weten waar je naar toe gaat. We hebben een platform ontwikkeld waar je een "blind date" met het theater kunt reserveren.
Wat vinden de studenten?
Tegelijk deden we ook onderzoek bij studenten of zij hierin geïnteresseerd waren. De interviews waren fysiek en spontaan, waardoor de deelnemers anoniem en open konden spreken. We hebben 146 studenten geïnterviewd. Dit leidde tot opvallende resultaten. De meest opvallende waren deze:
Onderzoeksresultaat
1. Met name internationale studenten gaven de voorkeur aan een 'surprise ticket' boven zelf een voorstelling uitkiezen.
2. Ook bleek dat de prijs van een voorstelling niet de reden is waarom studenten minder naar het theater gaan.
Een ruime meerderheid had voor een verrassingskaartje meer dan 10 euro over.
Placemaking proces infographic
Uitbreiding opdrachtgevers
Het idee van niet weten waar je heen gaat: dat werkt het spannendst als er meerdere theaters meedoen. Daarom hebben we contact gelegd met andere theaters in en rond het Universiteitskwartier. Alle theaters waren enthousiast en bereidwillig. Verschillende hebben ook actief meegeholpen door bijvoorbeeld flyers voor ons te printen, of posts te delen.
Op De Kaart
Naast het ontwikkelen van een website en Instagram voor de communicatie, vonden we het belangrijk dat er een fysieke verrassing aan vast zat. Zodra je hebt gereserveerd via de website krijg je een verzegelde gouden envelop thuis gestuurd, die je pas mag openen twee uur voor de voorstelling. Daarin vind je instructies naar welke voorstelling je gaat. Dat gevoel van een verrassing, die je niet mag openen, hou je dat vol....?? Twee uur voor de voorstelling begint krijg je ook nog een e-mail met informatie. Voor de zekerheid.
Onze interventie werd een kleine start-up. Het maken van de website voor de reserveringen, de theaters bezoeken, actief flyeren bij de collegezaal, instagram dagelijks verzorgen, posters ophangen, gouden enveloppen verzegelen en versturen, media benaderen om ons in de nieuwsbrieven te noemen, communicatie bijhouden met alle deelnemers, etc.
Alles met in het achterhoofd de gedachte dat als het eenmaal loopt, dat het dan voor theaters een kleine moeite is om bij te houden.
Placemaking breder:
Platform Als onze interventie Opdekaart zou kunnen worden voortgezet, zou het kunnen gaan fungeren als een platform, waar de theaters van de binnenstad gezamenlijk aan meewerken. Omdat er geen informatie over de voorstellingen op de site staat, concurreren de theaters niet. Diversiteit Doordat de studenten ‘verleid’ worden op speelse wijze om naar het theater te komen, omzeil je de keuzestress en intimiderende omschrijvingen. Door deze drempel weg te nemen in een 'blind date', zal het publiek diverser worden. Ownership Het her-ontdekken van de stad als plek om uit te gaan is positief voor de verbinding die studenten zullen voelen met het Universiteitskwartier. Het is dan niet langer alleen die plek waar ze naar college gaan, maar ze zullen zich er thuis voelen. Bubble Bovendien is het voor studenten een manier om iets te doen wat buiten hun eigen ‘bubble’ valt. Door een kaartje te reserveren zonder dat je weet wat je gaat doen, zul je iets zien wat je zelf niet had gekozen.
Do's & Don'ts
Zoek bij tegenslag de humor op. Het moet wel leuk blijven.
Zoek de verbinding met je subject in je onderzoek, in plaats van een anonieme enquete
Placemaking is niet hetzelfde als marketing.
Geef niet op als mensen niet replyen. Gewoon nog 3 x mailen.