De Groen Route als ‘groene’ draad over het Marineterrein
Het vraagstuk
In opdracht van de Amsterdamse gebiedsmakelaar van de Oostelijke Eilanden hebben wij, het Marineteam, ons ondergedompeld in het verbindingsvraagstuk. Wij hebben een duik genomen in de geschiedenis van het Marineterrein, de wensen van de buurtbewoners en de belangen van de stakeholders om zo te onderzoeken op welke manier buurtbewoners zich meer verbonden gaan voelen bij het Marineterrein. Op het terrein zijn veel innovatieve bedrijven en startups gevestigd. De Gemeente Amsterdam ziet graag dat het Marineterrein en haar innovatieve karakter een onderdeel wordt van de buurtideniteit van de Oostelijke Eilanden. Andersom willen de buurtbewoners ook meer betrokken worden bij het bruisende karakter van het terrein. Vanuit deze startpositie hebben wij in dit project een interventie ontwikkeld die de verbondenheid kan versterken en aan de oppervlakte kan brengen. Het eindproduct is een wandelroute: De Groen Route, die als ‘groene’ draad verschillende initiatieven op het terrein verbindt, de belangrijkste gebruiksfunctie benadrukt en bewustzijn creëert over stedelijk groen.
Context
Het Marineterrein is een uniek stuk gebied in het drukke Amsterdam. Een lange tijd is het geen openbare ruimte geweest. Pas in 2015 heeft Defensie het terrein deels geopend voor publiek. Het werd toegankelijk voor bezoekers en ondernemingen konden zich er vestigen. Het Marineterrein ligt aangrenzend aan een drukke weg: de Kattenburgerstraat. Deze straat vormt een fysieke scheiding tussen de Oostelijke Eilanden - Kattenburg, Wittenburg en Oostenburg - en het terrein. Het gesloten of afliggende karakter maakt juist ook de aantrekkingskracht van het terrein. Het is een verborgen groene oase met veel historie midden het centrum van Amsterdam. Juist dit aspect is de reden dat veel buurtbewoners waarde hechten aan het Marineterrein. In de zomer is het terrein bijvoorbeeld razend populair als zwemplek, terwijl er buiten de warme seizoenen voornamelijk wandelaars en hondenuitlaters te vinden zijn. De veelzijdige ruimte voor recreatie en sport dient dus ook het sociale belang gedurende het gehele jaar.
Het proces
De waarde van het Marineterrein voor de buurt werd pas echt duidelijk na onze dataverzameling. Wij gingen aan de slag volgens de stappen van Design Thinking, startend bij de Empathise-fase. Uit de literatuurstudie bleek dat natuurlijke elementen in een buurt cruciale onderdelen zijn van Placemaking. Groen maakt een ruimte aanzienlijk aantrekkelijker en de aanwezigheid van groengebieden bevordert zelfs de fysieke activiteit en mentale gezondheid van omwonenden (Project for Public Space, 2016). Dit bleek op een lijn te liggen met opvattingen van buurtbewoners, die wij interviewden tijdens hun bezoek aan het Marineterrein. Een omwonende gaf aan dat het terrein momenteel het enige stukje rust is in de buurt, anderen omschreven het Marineterrein zelfs als een oase midden in de drukte van de grote stad. Maar het genot van het groen gaat echter ook gepaard met een zekere angst. De Gemeente Amsterdam heeft grootse bouwplannen voor het Marineterrein, welke vanaf 2026 worden gerealiseerd. Een aantal buurtbewoners vreesden dat met de start van de bouw op het terrein en het toenemende toerisme in hun buurt, hun groengebied - en daarmee hun rust- compleet zou verdwijnen. Ons werd op het hart gedrukt dat het terrein vooral niet te veel qua uiterlijk moest veranderen om de rust die zij er vinden, in stand te kunnen houden. De buurtbewoners zijn bang dat het terrein uiteindelijk door de aankomende veranderingen minder toegankelijk zal worden voor de buurt zelf. Ook uit de literatuurstudie bleek dat deze angst een vaak voorkomend fenomeen is wanneer het gaat over een opwaardering van een buurt, ook wel een gentrificatieproces (Lees, Slater, & Wyly, 2008). Door herinvestering in een buurt kan er uitsluiting ontstaan van de oorspronkelijke gebruikers van een gebied. De faciliteiten in de omgeving kunnen in zo’n hoedanigheid veranderen dat buurtbewoners genoodzaakt zijn ergens anders heen te gaan (Desmond, 2012).
De analyse
Met oog op onze Placemaking-voorgangers besloten wij voor kwantitatieve dataverzameling in te haken op eerder onderzoek. We wilden de buurt niet nogmaals een enquête voorleggen om de bewoners van de Oostelijke Eilanden niet te overvragen. Onze voorgangers van ‘De Online Buurtkamer’ concludeerden uit hun enquête dat bewoners graag op het Marineterrein komen om te recreëren, denk aan wandelen, sporten en zwemmen in het specifiek. Maar ze hebben wel meer behoefte aan groen in de omgeving en aan verbindende activiteiten op het terrein zelf. Daarbij geven de buurtbewoners aan dat ze zich niet betrokken voelen bij de ontwikkeling van het Marineterrein. Ook de Buurtorganisatie 1018 zegt zich niet altijd gehoord te voelen door de gemeente Amsterdam wanneer er inspraakmomenten zijn met betrekking tot het Marineterrein. Uit de Empathise fase binnen ons Design Thinking proces is de volgende onderzoeksvraag gekomen: Hoe kunnen wij verbinding creëren tussen de bewoners van de Oostelijke Eilanden en het Marineterrein rekening houdend met mogelijke gentrificatie processen? In de Infographic hebben wij een uiteenzetting van de belangen van de stakeholders geformuleerd en de totstandkoming van de onderzoeksvraag.
Wij besloten vervolgens in te haken op eerder Placemaking-onderzoek over het Marineterrein. Wij wilden de buurt niet overvragen door hen nogmaals een enquête voor te leggen. Onze voorgangers van ‘De Online Buurtkamer’ concludeerden uit hun enquête dat bewoners graag op het Marineterrein komen om te recreëren: denk aan wandelen, sporten en zwemmen. Er is echter wel meer behoefte aan een groene omgeving en verbindende activiteiten op het terrein. Daarbij voelen buurtbewoners zich niet betrokken bij de ontwikkeling van het Marineterrein (Vrossink, Jacobs, Pernot & Meijs, z.d.). De buurtbewoners in de enquête zijn echter niet de enige die dit voelen; ook buurtbewoners onder de Buurtorganisatie 1018 delen dit sentiment. Zij voelen zich niet altijd gehoord door de Gemeente Amsterdam tijdens inspraakmomenten over Marineterrein (Buurtorganisatie 1018, 2022). Na het veldonderzoek en deskresearch hebben wij binnen ons Design Thinking proces, de volgende onderzoeksvraag geformuleerd: Hoe kunnen wij verbinding creëren tussen de bewoners van de Oostelijke Eilanden en het Marineterrein rekening houdend met mogelijke gentrificatie processen? In een infographic, een informatieve illustratie, hebben wij de belangen van onze stakeholders én onze onderzoeksvraag verder uiteengezet. Op deze manier is het proces van de Emphatise-fase inzichtelijk gemaakt.
Na de ontdekkende stappen in het Design Thinking proces te hebben gehad, werd het tijd om aan tafel te zitten met onze belangrijkste stakeholders: Sophie van Opstal (Bureau Marineterrein), Boj van den Berg (Ontwerp & programmering schietbaan & voorwerf) en Gedi van Schriek (Buurtorganisatie 1018). Middels een co-creatiesessie wilden wij zoveel mogelijk ideeën verzamelen die een oplossingsrichting konden vormen voor de onderzoeksvraag. Het was erg waardevol om met de verschillende vertegenwoordigers van onze doelgroepen te brainstormen. Vervolgens hebben wij als Marineteam de ideeën uit de co-creatiesessie teruggeschaald naar vier oplossingsrichtingen: een stadspark, het Marineparcours, de Marinemarkt en een Groentheater. Het thema ‘groen’ was duidelijk overkoepelend in alle oplossingsrichtingen en met dit in ons achterhoofd gingen we terug naar het terrein voor verdere exploratie van een mogelijke interventie.
Echter, na ons vierde bezoek aan het Marineterrein kwamen wij op een knelpunt. Pas in deze fase van het project kwamen wij erachter dat er al veel initiatieven op het terrein bestonden die in de co-creatie langs waren gekomen. Denk bijvoorbeeld aan de sportroute met QR-codes die de sporter meeneemt over het hele Marineterrein. Hoe kon het dat wij zo laat in het proces pas het bestaan van deze initiatieven ontdekten?
De interventie
Hoewel we inzagen dat er al veel initiatieven waren die verbinding tussen het terrein en de buurt konden bevorderen, voelden de bestaande projecten op het Marineterrein als los zand. De initiatieven zijn niet altijd duidelijk zichtbaar en er loopt geen pad die deze initiatieven met elkaar verbindt. Kortom, de samenhang tussen enkele initiatieven ontbrak en zo lag onze oplossing opeens voor ogen: De Groen Route! Deze route vormt als oplossing de verbindende factor. Het is een route langs alle duurzame innovaties en groen initiatieven op het Marineterrein om ze op deze manier kenbaarder te maken voor gebruikers van het Marineterrein. ‘Groen’ is een belangrijk aspect in dit gehele project en zal daarom ook de ‘groene draad’ vormen in de interventie. De Groen Route begint al buiten de poorten van het Marineterrein, in de straten van de Oostelijke Eilanden. Hiermee ‘trekken wij de poort naar buiten’ om de verbinding tussen het Marineterrein en de Oostelijke Eilanden van beide kanten te bewerkstelligen. Onze focus op groenbehoud bleef ook bij de fysieke aankleding van de Groen Route het grootste uitgangspunt. Daarom hebben wij gekozen om de informatieborden enkel van hout, een natuurlijk materiaal te maken. Deze borden zullen de wandelaars iets vertellen over de duurzame en groene projecten die plaatsvinden op het Marineterrein, met als doel de buurtbewoners nog bewuster te maken van het belang en de ontwikkeling van stedelijk groen.
Het is belangrijk dat de Groen Route zowel iets vertelt over de groene ondernemers op het Marineterrein als initiatieven vanuit de buurt zelf. Dit was immers een van de grootste wensen van omwonenden. De Groen Route benadrukt het belang van groen, wat zoals eerder benoemd veel positieve effecten heeft op de buurtgezondheid en -cohesie. In de praktijk zal de Groen Route geen ingrijpende gevolgen hebben die het uiterlijk van het terrein aantasten. De kans op extreme opwaardering ten koste van het gebruiksgenot van de buurt zal hierdoor worden tegengehouden. Hierbij houden we dus gelijk rekening met mogelijke gentrificatie processen. Uiteindelijk wordt de sociale binding tussen de Oostelijke Eilanden en het Marineterrein bevorderd: aan de ene kant door het informatieve karakter van de Groen Route, en aan de andere kant door het benadrukken van de belangrijkste gebruiksfunctie: wandelen.
Wegbewijzering
Om de Groen Route duidelijk volgbaar te maken, wordt de route aangegeven met groene voetstappen. Deze voetstappen lopen over het Marineterrein en lijden de bezoekers langs duurzame initiatieven en belangrijke groen stukken. Bij de belangrijke punten, die de basis van de Groen Route vormen, komen borden te staan die verder informatie verstrekken over het desbetreffende onderwerp. Qua opzet komen sommige borden in zekere mate overeen met de huidige informatieborden op het Marineterrein. Voor de Groen Route is het echter van belang dat alle betrokken partijen ook worden betrokken in het opzetten van de informatieborden. Daarnaast is het belangrijk dat de borden een overeenkomstige uitstraling hebben. Hierdoor passen ze zowel bij elkaar als bij de uitstraling van het Marineterrein en vormt zich een route die verbindingen tussen alle duurzame initiatieven en mooie stukken groen afspiegelt. De onderstaande foto kan meer duidelijkheid geven over de opzet van een informatiebord en de uitstraling die wij in gedachte hadden.
Overdracht & duurzaamheid
De Groene Route is een duurzame en flexibele interventie. In eerste instantie vergt het opzetten van de route enige moeite. In samenwerking met betrokkenen moeten de borden gemaakt worden en de route zelf moet uitgezet worden over het terrein aan de hand van bewegwijzering en voetstappen . Echter, de Groene Route vraagt minder tijd en aandacht zodra het eenmaal gerealiseerd is.
Ondanks dat de tot stand gekomen route relatief vast lijkt, is deze enigszins flexibel. Zodra er een nieuw initiatief bijkomt dat aansluit bij het groene en duurzame thema van de route, dan kan een kleine omleiding langs een extra bord bij dit nieuwe initiatief eenvoudig gerealiseerd worden. Daarnaast biedt de interventie ook ruimte voor verdere uitbreidingen. Mocht de groene route een succes blijken, dan bestaat er de mogelijkheid een tweede of derde route op te zetten met andere interessante thema’s, zoals bijvoorbeeld de geschiedenis van het Marineterrein of technische ontwikkelingen.
Voor een verdere implementatie van De Groen Route als interventie is het van belang dat in de overdracht de do’s & don'ts als uitgangspunten worden gebruikt. De interventie heeft een sterke wetenschappelijke onderbouwing maar voor een succesvolle toepassing is de betrokkenheid van bewoners zwaarwegend. Zowel Bureau Marineterrein als de gemeente Amsterdam zijn in bezit van een overdrachtsdocument van dit project om het zo met slagkracht verder uit te kunnen werken.
Do's & Don'ts
Transparantie over toekomstige plannen voor het Marineterrein.
Alle groepen die in relatie staan met het Marineterrein vertegenwoordigen in de Groen Route.
Buiten het Marineterrein al de aandacht trekken van potentiële bezoekers.
Nieuwe initiatieven en projecten neerzetten zonder deze te verbinden met de omgeving en bestaande initiatieven op het Marineterrein.
De Groen Route en bijbehorende borden maken zonder betrokkenen hier aan mee te laten werken.
Het karakter van het Marineterrein verstoren met te grote interventies.
Videographic
Het hele verhaal nog een keer kort samengevat? Kijk onze videographic over De Groen Route op het Marineterrein