De gemeente Amsterdam is momenteel bezig met het project van de Oranje loper. De Oranje loper is een project waarbij negen oude bruggen, die lopen vanaf de dam t/m het Mercatorplein, worden gerestaureerd. Tijdelijke bouwterreinen zorgden ervoor dat fietsers, voetgangers en weggebruikers door gele bebording en verkeersregelaars worden omgeleid. Echter, de gemeente Amsterdam bracht het probleem in kaart dat verkeersregelaars, die de weggebruikers moesten terugsturen of omleiden, te maken kregen met intimidatie en geweld. Met deze gedachte in ons hoofd gingen wij voor het eerst naar brug 108 op de De Clercqstraat, wat een van de negen bruggen is op de Oranje loper, om dit vraagstuk te onderzoeken.
Analyse van het probleem
Wij zijn naar brug 108 op de De Clercqstraat gegaan om een concreet beeld te krijgen van het probleem en om met de verschillende stakeholders in gesprek te gaan. Wij hebben eerst een verkeersregelaar gesproken die vaste diensten bij brug 108 draait en ons vertelde dat hij geen voorbeelden kende van intimidatie en geweld bij hem of zijn collega’s. Wel sprak hij zijn frustratie uit over de verkeerssituatie rondom brug 108. Ondanks dat de brug was afgesloten reden auto’s, busjes en vrachtwagens de straat in, moesten fietsers en voetgangers worden begeleid naar de overkant, terwijl trams en hulpdiensten wel zeer regelmatig over de brug heen moesten. Deze onveilige situatie leidde bij de verkeersregelaar tot het besluit dat hij alleen de fietsers en voetgangers veilig ging begeleiden naar de overkant zodat er in ieder geval geen ongelukken zullen gebeuren wanneer fietsers en voetgangers moeten oversteken. Deze analyse van de verkeersregelaar liet ons geen andere keuze dan het veranderen van ons vraagstuk. Hoe creëren wij een veilige situatie voor alle stakeholders rondom bouwterreinen op de Oranje loper?
Na het gesprek met de verkeersregelaar hebben wij een gesprek gehad met de voorzitter van de ondernemersvereniging. Een bewoner mengde zich al snel in dit gesprek en liet, samen met de voorzitter van de ondernemersvereniging duidelijk merken dat met name de onveilige verkeerssituatie voor veel frustratie zorgt. Wanneer niet alle mensen worden begeleid schieten ze alle kanten op en is het afwachten tot verkeersongelukken zullen plaatsvinden.
De geherdefinieerde probleemstelling luidt daarom als volgt: Zowel de buurt als verkeersregelaars wensen verkeersveiligheid omdat de verkeerssituatie slecht geregeld is door onduidelijke verkeersborden en niet-meewerkende verkeersgangers.
Ons vernieuwde doel is: Duidelijkheid creëren zodat meer verkeersdeelnemers de afsluiting respecteren en zal dit leiden tot een veiligere omgeving voor verkeersregelaars, verkeersdeelnemers, bouwvakkers en omwonenden.
Interventie
Het eerste prototype ziet toe op een sobere interventie. Hekken en bomen maken de ruimte functioneel. De ruimte wordt fysiek, maar ook visueel afgesloten. Auto's en fietsers kunnen er niet meer langs, maar hulpdiensten wel. Dat maakt de ruimte multifunctioneel wordt: door het afgesloten karakter wordt het reguliere verkeer ontmoedigt, terwijl de hulpdiensten er nog steeds door kunnen.
Het tweede prototype wordt wat complexer. Dit is dan ook meer een droom-scenario. Een groen, verhoogd talud met een mogelijkheid om te wandelen. Daaronder kan regulier verkeer wel rijden, maar wordt sterk ontmoedigd. Dit idee is gebaseerd op eenzelfde placemaking initiatief in New York, waarbij een oude metrolijn op hoogte is omgetoverd naar een park.
Videographic
In deze videographic leggen we meer uit over onze interventie.
Overdracht en duurzaamheid
Wij willen de opdrachtgever meegeven dat duidelijkheid vitaal is om het probleem op te lossen. Het is niet belangrijk welke soort plantenbakken er worden neergezet of wat voor kleur die geschilderd zijn.. Het gaat wel om dat automobilisten duidelijk hebben dat de straat is afgesloten in één oogopslag. Wegversperringen en bouwplaatsen zijn altijd te vinden in Amsterdam en zullen er in de toekomst ook nog zijn, het is daarom belangrijk dat dit duidelijk gecommuniceerd wordt aan de hand van meerdere stromen zoals duidelijke bebording, een gevulde straat en als laatste redmiddel een verkeersregelaar. Voor de oranjeloper hebben wij gekozen in het prototype voor plantenbakken om wat sfeer mee te geven aan de straat. Echter, elke weg is anders en dat vergt elke keer weer een creatieve oplossing op de basis die wij hebben meegegeven aan de opdrachtgever Gemeente Amsterdam.
Het is belangrijk dat automobilisten in een opslag doorhebben dat de desbetreffende straat afgesloten is. Daarnaast moet de opvulling van de straat budgetair vriendelijk zijn. Daarbij is het belangrijk dat het weinig werk met zich mee brengt. Tot slot, de buurt moet betrokken worden omdat zij uiteindelijk verantwoordelijk gesteld worden voor de vulling van de straat. Als deze criteria behaald zijn dan betekent dat het idee haalbaar en schaalbaar is.
In het geval van ons haalbare prototype zien automobilisten onmiddellijk dat de straat niet in gebruik is. Daarbij, plantenbakken zijn redelijk goedkoop aan te straffen en vergen weinig werk bij implementeren en weghalen. Tot slot, plantenbakken onderhouden kost slechts een paar uurtjes per week waardoor de buurt verantwoordelijk stellen makkelijk gaat. Het gebruik van plantenbakken is dus haalbaar en schaalbaar.
Do's & Don'ts
Betrek de buurt
Verzin iets laagdrempelig
Wees creatief
Het probleem kent meerdere aspecten dus specificeer