Voor het vak Placemaking hebben we de opdracht gekregen om voor het IJburg college na te gaan wat de mogelijkheden zijn voor het organiseren van activiteiten. Het IJburg college is een middelbare school die momenteel al enkele sociaal-maatschappelijke activiteiten organiseert. Zij willen graag met verscheidene voorzieningen, workshops en evenementen een bijdrage leveren aan de leefbaarheid van de buurt.
Inmiddels worden de community ruimtes van het IJburg College veel gebruikt. Er is een wildgroei aan partijen ontstaan en de vraag naar de ruimtes is groot. Toch merkt het College dat die populariteit niet volledig resoneert met haar waarden en visie. Het idee is dat deze evenementen uitbreiden en dat het een diverse publiek aantrekt, terwijl het toch binnen bepaalde kaders valt. Hoe kunnen de waarden van het IJburg College gebruikt worden om het gebruik van de gemeenschappelijke ruimtes te herdefinïeren om zo een grotere bijdrage te leveren aan de sociale cohesie en de leefbaarheid van de nabije omgeving?
Analyse
Er zijn interviews gehouden met bewoners bij het winkelcentrum van IJburg. Wij stelden de vraag: “Wat voor activiteiten mist u in de buurt?” Een van de belangrijkste behoeften die naar voren kwam waren activiteiten waar zowel jonge kinderen als ouders aan kunnen deelnemen. Zodat de activiteit als een soort opvang kan dienen, terwijl ouders tegelijkertijd worden vermaakt. Daarnaast is er ook behoefte aan creatieve activiteiten. Tekenen, knutselen en dergelijke worden vaak genoemd door de geïnterviewden. Ook gaven buurtbewoners aan dat kooklessen of samen eten een goede manier is voor verbinding. Ten slotte is er een grote behoefte aan duidelijke promotie van toekomstige evenementen. De buurtbewoners gaven aan op dit moment slecht op de hoogte te zijn van de activiteiten die het IJburg college te bieden heeft, maar zijn tegelijkertijd wel geïnteresseerd in wat de mogelijkheden zijn. Hieronder is ons proces visueel uitgelegd door middel van een infographic.
Infographic
Feedback
We hebben een aantal onderzoeksmomenten georganiseerd, waarin het genereren van nieuwe inzichten ons doel was. Zowel buurtbewoners als de opdrachtgever hebben bijgedragen aan het behalen van dit doel. Vanuit ons werd aan de buurtbewoners gevraagd wat ze missen op het eiland. Vervolgens hebben we die inzichten gebruikt om te kijken wat mogelijk is, omdat het bij de opdracht van belang was om ons te richten op de kaders waarbinnen het IJburg college kan bewegen.
Adviesrapport
Het prototype dat goed aansluit op ons onderzoek is een adviesrapport, omdat we de opdrachtgever voornamelijk advies moeten verschaffen over, zoals eerder benoemd, de kaders. Uit de inzichten en het desk research kwam naar voren dat de school zich moet richten op ouder en kind activiteiten en daarnaast moeten de activiteiten beter gepromoot worden. Door dit te doen zal het voor de buurtbewoners duidelijk worden welke type activiteiten er met de school geassocieerd kunnen worden. Daarnaast zijn deze inzichten bedoeld om de opdrachtgever duidelijk te maken waar er nog behoefte aan is in de buurt. Het in de weg staan van andere partijen zal in deze situatie niet het geval zijn, omdat buurtbewoners aangeven dat deze activiteiten en faciliteiten worden gemist op IJburg. Deze inzichten worden tezamen met het proces dat wij hebben doorlopen uitgelegd in de videographic.
Videograpic
Wij hebben een videographic gemaakt waarin wij kort ons gehele proces doorlopen en beschrijven. Onze belangrijkste bevindingen komen naar voren en hieruit volgt dan ons prototype.
De volgende punten zijn in onze ogen de belangrijkste om mee te nemen in vervolg projecten van onze opdrachtgever of andere studenten:
- Focus bij het opzetten van nieuwe activiteiten voor de buurt vanuit de school op het betrekken van ouders met jonge kinderen. Dit is een doelgroep die in buurt nog weinig faciliteiten heeft dus hierin kan de school voorzien. Daarnaast kan dit er voor zorgen dat ouders zich meer op hun gemak voelen bij de school waardoor ze ook eerder geneigd zullen zijn hun eigen kinderen later naar de school te sturen.
- Er is ook nog veel te winnen op het gebied van promotie en marketing. Wij denken dat flyers bijvoorbeeld al veel zouden kunnen doen maar vervolg onderzoek op dit gebied zou interessant zijn. Ook op het gebied van sociale media kan er nog meer gedaan worden om buurtbewoners naar de school te trekken. Wat hiervoor de beste strategie is kan in de toekomst worden onderzocht.
- Blijf creatief nadenken over de activiteiten. Wij hebben naar een breed scala aan activiteiten gekeken maar zeker nog niet alles gezien of bedacht. Er zullen aan de hand van verder onderzoek in of met de buurt misschien nog nieuwe ideeën opkomen.
Do's & Don'ts
Zoek tijdig contact met de opdrachtgever om de wensen te bespreken
Lees op tijd de syllabus door om op de hoogte te zijn van eventuele deadlines van opdrachten
Ga creatief te werk
Wees niet bang elkaar op dingen aan te spreken als ze niet goed gaan
Denk niet te snel te specifiek en houd een open kijk op het probleem
Wees niet laks omtrent planning. Dit heeft langere termijn gevolgen