Het IJburg College is een vmbo, havo & atheneum school in Amsterdam. De school staat op het eiland IJburg en de leerlingen komen uit alle delen van de stad Amsterdam en andere randgemeenten zoals Diemen en Weesp. De school staat midden in een diverse en snel ontwikkelde buurt en laat graag een positieve impact achter. Het IJburg College gaf aan dat de school graag wil onderzoeken wat de impact van haar leerlingen - die grotendeels uit andere wijken komen - is op de directe omgeving van het IJburg College. De volgende vragen werden ons voorgelegd: Hoe beleven de bewoners van IJburg onze leerlingen? Welke positieve beeldvorming is er en op welke fronten beleeft de omgeving ons ook minder positief? Zijn er dus plekken die verbetering/aanpassing behoeven om een sterkere verbinding tussen de leerlingen en de wijk te versterken? Het voorgelegde vraagstuk draait in essentie om hoe leerlingen, onder schooltijd, een positieve bijdrage kunnen leveren aan de buurt.
Wij zijn aan de slag gegaan met deze opdracht en hebben via de design thinking methode een interventie ontwikkeld waarbij wij de binding tussen de leerlingen en de bewoners versterken.
Analyse
In ons placemaking project hebben wij IJburg benaderd als een social space. Dit staat voor een ruimte met een wisselwerking tussen de fysieke omgeving en het doen en denken van mensen. Dit betekent dat een plaats betekenis krijgt door menselijk handelen. Hierdoor zijn wij voornamelijk kwalitatief te werk gegaan om de behoeften en opvattingen van de verschillende doelgroepen in kaart te brengen.
De doelgroepen zijn: de leerlingen, de buurtbewoners & het IJburg College. De leerlingen hebben mental maps gemaakt en een enquête ingevuld. De buurtbewoners zijn benaderd via straatinterviews. Door middel van beleidsanalyse is de behoefte van het IJburg College in kaart gebracht. De behoeften van de doelgroepen en de verkregen inzichten staan vermeld in de infographic.
De verkregen inzichten hebben geleid tot een nieuwe vraagstelling, namelijk: Welke voorwaarden of ideeën voor activiteiten zijn nodig voor het creëren van draagvlak onder leerlingen om, aan de hand van de IJBC-code, een bijdrage te willen leveren aan de buurt?
Mental maps
Aan de hand van mental mapping hebben wij onderzocht hoe de leerlingen om de ruimte om de school heen bewegen en hoe zij de ruimte ervaren inclusief de daarbij behorende gevoelens. Hier zijn enkele voorbeelden:
Videographic
Bekijk hier onze videographic waarin wij jou meenemen in ons proces. Hierin worden de belangrijkste onderzoeksresultaten toegelicht en gemotiveerd hoe de interventie volgt op de analyse.
Schakel de niet-automatische ondertiteling in voor accurate ondertiteling.
De interventie omvat een adviesrapport waarin voorstellen worden gedaan voor een educatief leerprogamma omtremt afval. We doen voorstellen verdeeld over drie lagen (zie infographic). Het IJburg College kan het juiste voorbeeld laten zien aan de buurt door te tonen hoeveel er te leren valt over afval, duurzaamheid en milieu en wat voor mogelijkheden afval biedt.
Het adviesrapport is allereerst als prototype getest bij de opdrachtgever. Wij hadden meegekregen om een aanpassing te doen waarbij we het bereik van de interventie vergroten, door bijvoorbeeld de leerlingen het project vloggend vast te laten leggen. Het inzetten van beeldmateriaal en sociale media is een interessante invalshoek die vooral de moeite waard is om verder te onderzoeken in volgende projecten.
Er zijn enkele punten die wij willen meegeven aan de opdrachtgever:
- Bij het uitvoeren of ontwikkelen van een interventie is laagdrempeligheid ontzettend belangrijk. Dit vergroot de kans dat leerlingen actief zullen participeren. Wees ook niet terughoudend met het belonen van leerlingen voor hun inzet en harde werk. Hierdoor wordt participeren aan een interventie of project alleen maar leuker.
- Het bevorderen van de sociale cohesie tussen leerlingen en de buurt is iets heel moois, maar kost ook tijd. Wees niet bang om hier flink in te investeren. Dit zal alleen maar leiden tot een positiever leerklimaat voor leerlingen en een fijnere leefomgeving voor bewoners.
- Het opruimen van afval van anderen kan snel aanvoelen als een schuldbekentenis. Door het opruimen van afval kan de school echter een voorbeeld zijn voor de buurt en de buurtbewoners aansporen om ook bij te dragen aan een schonere omgeving. Bovendien kan het project bijdragen aan bewustwording over het invloed van afval op het milieu. Hierdoor kan het IJburg College bijdragen aan een betere en schonere wereld.
Do's & Don'ts voor toekomstige placemakers
Neem bij aanvang de placemakingopdracht met de opdrachtgever door. Hierdoor weet de opdrachtegever wat de UvA van haar studenten verwacht en wat de opdrachtegever van de studenten kan verwachten.
Sta open voor feedback van de opdrachtgever en kijk hoe de feedback past in de placemaking werkwijze.
Wees niet te snel tevreden met de antwoorden die leerlingen geven. Zij zullen vaak allereerst reageren vanuit afkeer tegen de school. Vraag goed door en wees geduldig.
Denk niet te snel in oplossingen. Breng de behoeftes van de gebruikers allereerst goed in kaart voor het ontwikkelen van een effectieve interventie.