Het Instituut voor Natuureducatie (IVN) streeft er naar om de positieve kwaliteiten van de natuur te verbinden aan de mens. Het IVN heeft echter moeite om een bepaalde doelgroep te bereiken: studenten tussen de 18 en 25 jaar. Het instituut heeft daarom op ons als placemakers een beroep gedaan onderzoek te doen naar deze doelgroep. IVN wilt in het specifiek de relatie tussen urbane natuur, stadsecologie en studenten onderzoeken. Zij hebben ons het volgende vraagstuk wat betreft stadsnatuur voorgelegd: Wat zouden studenten boeiend en aantrekkelijk vinden om te doen of zien in de stad, of zelfs op- of rond de REC-campus? Wat zou voor IVN bijvoorbeeld een succesvol product of programma zijn om studenten nauwer te betrekken?
Analyse
De onderzoeksfases van het Design Thinking Process hebben ons geholpen onze doelgroep, studenten tussen de 18 en 25 jaar, beter te leren kennen. Het blijkt dat studenten wel bezig willen zijn met (stads)natuur, maar dat er meer enthousiasme opgewekt moet worden om er ook daadwerkelijk over te leren. Tijd, geld en interesse spelen hier een grote rol in. Het belangrijkste is echter de 'incentive' die studenten moeten hebben om hier toe gezet te worden. Ze willen er graag iets voor terug, als zij educatief bezig gaan met (stads)natuur. Met de 'incentive' in ons achterhoofd, zijn wij verder gaan brainstormen en hebben wij het IVN vraagstuk als volgt geherdefinieerd: “Hoe kunnen studenten gemotiveerd worden om actief bezig te zijn met en/of meer te leren over stadsnatuur?”
Interventie
We hebben een cursus balkontuinieren gecreëerd waarbij de behoeftes van studenten centraal staan. De MiniMoestuin: MegaMakkelijk cursus moet het voor studenten gemakkelijk en toegankelijk maken om te beginnen met tuinieren. De verschillende aangeleverde pakketten (kruiden, groenten of mix) in combinatie met budget- en tuiniertips zorgen ervoor dat de student daadwerkelijk aan de slag gaat. Om de natuureducatieve wens van IVN te waarborgen kunnen studenten meer leren over tuinieren en de natuur door middel van educatieve filmpjes. Voor hen die enthousiast zijn geworden biedt de cursus in samenwerking met IVN natuureducatieve mini cursussen aan waarbij microcredentials behaald kunnen worden. Deze microcredentials zijn relevant voor de persoonlijke ontwikkeling en voor CV-gerelateerde doeleinden.
Luister naar de behoeftes van studenten
Betrek de studenten bij de co-creatie voor een succesvol prototype
Heb het lef om niet altijd de lijn van de opdrachtgever te volgen wanneer dit niet in jullie onderzoek past
Blijf niet hangen in vaste patronen! Beweeg mee met het proces en pas je denk- en werkwijze aan waar nodig