Hoe halen we de Amsterdammer weer naar de zuidelijke Burgwallen?
Het centrum van Amsterdam is de afgelopen jaren erg onder druk komen te staan door massatoerisme en verkeer, waardoor de leefbaarheid erg achteruit is gegaan. De gemeente wil dit graag aanpakken en de Amsterdammer weer naar het gebied laten komen. Omdat 'Amsterdammer' en 'gebied' vage termen zijn, hebben wij dit toegespitst op culturele instellingen en student. De nieuwe onderzoeksvraag werd: Hoe zorgen wij voor een betere verbinding tussen culturele instellingen en studenten (van het UniversiteitsKwartier)?
Infographic
Het onderzoek
Het grootste deel van ons onderzoek bestond uit het interviewen van stakeholders, om te ontdekken wat de kracht en de (verborgen) schatten van het Universiteitskwartier zijn. Deze stakeholders bestaan uit culturele instellingen zoals boekhandels, theaters, kerken, en nog veel meer. Uit de gesprekken bleek dat studenten de culturele locaties niet weten te vinden. Zij komen vooral in het Universiteitskwartier voor les. Daarnaast vinden veel culturele instellingen het lastig om studenten te bereiken, of om verbinding te maken met de UvA. Vanuit beide kanten is er veel animo om deze verbinding tot stand te laten komen. Studieverenigingen kunnen bijvoorbeeld voor hun studieloopbaan bij de instellingen terecht, of met korting naar een voorstelling. Andersom zou een theater bijvoorbeeld makkelijker aan nieuwe stagiaires kunnen komen, of zou een boekhandel haar boeken aan studenten kunnen verkopen.
De Interventie
Onze Interventie en overdracht
Om een goede verbinding te leggen wil je eigenlijk face-to-face ontmoeten. Wij hadden het liefst een gigantische meet and greet georganiseerd, om studenten en culturele instellingen kennis te laten maken. Dit kon helaas niet tijdens de duur van ons project. Wij hebben ons daarom gericht op de zichtbaarheid van cultuur, en dit fysiek gemaakt door kaarten op te hangen in het Universiteitskwartier. De volgende groep staat voor de uitdaging om te bedenken hoe de samenwerking een duurzamere vorm kan krijgen. Er kan een platform worden ontwikkeld, waardoor alle organisaties direct met elkaar in contact staan. Of wellicht kan er in het najaar wél een groot evenement georganiseerd worden. Voor de duurzaamheid hebben wij in ieder geval de basis gelegd, zodat het stokje goed kan worden overgedragen.
Do's & Don'ts
Ga het gesprek aan! Veel mensen zijn bereid te helpen. Zij hebben (meestal) baat bij jouw project. Of ze kunnen je doorverwijzen.
Maak een duidelijke planning voor jezelf. Dit geeft houvast in een toch wat chaotisch vak.
Probeer je doelgroep niks toe te zeggen. In een later stadium kunnen omstandigheden veranderen.
Vind een balans tussen de belangen van stakeholders en je eigen doel.