Startup Village is een containerdorp waar innovatie centraal staat. Momenteel is één van de verhuurde containergebouwen op Startup Village niet meer rendabel, als gevolg van onder andere hoge onderhoudskosten en leegstand. In opdracht van Daniëlle Pakes (community- en eventmanager van Startup Village), mochten wij een nieuwe invulling van deze ruimte bedenken, met mogelijk een nieuwe functie voor Startup Village. Om tot de nieuwe functie van deze ruimte te komen was het bij dit project van belang om zoveel mogelijk verschillende actoren te betrekken. De belangrijkste actoren die zijn geïdentificeerd bestaan uit de studenten op Science Park, de gebruikers van Startup Village, de bewoners van Spark Village en het Science Park met haar bestuur en belanghebbenden. Daarnaast was een belangrijke factor bij dit project dat er nog geen financiering beschikbaar was, dus het plan moest interessant genoeg zijn om dit voor elkaar te krijgen.
Analyse
De behoeften van de belanghebbende actoren zijn geanalyseerd om een passende invulling te ontwikkelen voor de toekomstige vrije ruimte op Startup Village. Om behoeften onder studenten te onderzoeken werden 'walk-along' interviews gehouden (zie infographic).
De tweede actor, de start-ups, werden onderzocht tijdens een vrijdagmiddagborrel met behulp van semi-gestructureerde interviews en Mental Mapping (zie infographic).
De derde actor zijn de inwoners van Spark Village. Uit interviews kwam naar voren dat zij zich weinig bevinden op het terrein van Startup Village. Zij hebben namelijk al hun eigen community space.
De vierde en laatste actor bestaat uit het bestuur en de belanghebbenden van Science Park. Hiervoor zijn interviews afgenomen met directeur van Science Park en directeur van ACE Incubators. Uit beide interviews kwam naar voren dat multifunctionaliteit essentieel was voor Startup Village.
Ook zijn er twee proxy-locaties bezocht: De Ceuvel en RDM (zie infographic).
De uitdagingen en behoeften die tijdens het onderzoek naar voren kwamen, hebben geresulteerd in een nieuwe probleemstelling: Hoe kan een financieel haalbaar plan worden gerealiseerd dat de behoeften van verschillende actoren vertegenwoordigt en sociale verbindingen stimuleert?
Co-creatie met start-ups
Onze bevindingen tonen aan dat drie aspecten in het bijzonder van belang zijn voor Startup Village: 1. multifunctionaliteit; 2. de aanwezigheid van een sterke binding met de locatie; 3. het profileren van Startup Village als het uithangbord van Science Park.
In de Ideate-fase hebben we een breed scala aan ideeën gegenereerd, variërend van een expositieruimte tot sport- en recreatiefaciliteiten, en zelfs een moestuinproject. Tijdens de co-creatiefase wilden wij de Startups betrekken bij het proces. Ondanks aanvankelijke terughoudendheid vanwege de drukke werkomgeving van de start-ups zijn we uit eindelijk tot een compromis gekomen. Wij mochten tijdens de lunchpauzes van de startups brainstormsessies organiseren, beginnend met het delen van onze ideeën. We lieten weten dat alle input welkom was, de interactie met de gemeenschap en andere belanghebbenden bleek van waarde.
Tijdens de co-creatie werd het calisthenics-idee positief ontvangen, maar het 'demoruimte' idee werd het best ontvangen, dus hier werd op voort gebouwd. In deze demoruimte zouden de start-ups zichzelf aan elkaar en de buitenwereld kunnen presenteren. Dit biedt niet alleen zakelijke kansen, maar bevordert ook sociale interactie. Ook kwamen start-ups met het idee om een voetbaltafel toe te voegen aan de ruimte, om zo contact met elkaar te bevorderen, en verbinding tussen start-ups te versterken.
Prototype
Het prototype voor Startup Village, vormgegeven in de artificiële wereld van 'The Sims 4', is een conceptueel toonbeeld van financiële haalbaarheid, multifunctionaliteit, verbinding en digitale exposure. Het dient niet alleen als een presentatie- en netwerkplatform voor start-ups maar integreert ook ontspanningselementen zoals een koffiehoek en tafelvoetbal, wat de ruimte aantrekkelijk maakt voor een breed publiek. Deze multifunctionaliteit zorgt ervoor dat de ruimte op diverse manieren gebruikt kan worden, wat de efficiëntie en de aantrekking voor verschillende gebruikersgroepen verhoogt. De toevoeging van digitale onepagers zorgt voor kosteneffectieve exposure, zowel binnen als buiten Startup Village, en biedt start-ups een unieke kans om zichzelf te presenteren met minimale kosten.
Deze combinatie van entertainment, netwerkmogelijkheden en digitale marketing maakt het prototype niet alleen veelzijdig maar ook economisch aantrekkelijk. Het trekt potentiële klanten en investeerders aan, creëert nieuwe financieringsmogelijkheden en verhoogt de zichtbaarheid van de start-ups en het Science Park. De positieve feedback van de opdrachtgever bevestigt de aantrekkelijkheid van dit concept, vooral wat betreft het financieringspotentieel. Dit alles maakt het prototype een financieel haalbare en innovatieve oplossing die inspeelt op de diverse behoeften van de moderne startup-omgeving.
De videographic
Om het hele proces weer te geven hebben wij een videographic ontworpen. Hierin wordt stapsgewijs het project getoont. Alle fases van het design-thinking proces komen aan bod.
Doe regelmatig 'check-ins' met je opdrachtgever. Op die manier weet de opdrachtgever wat jullie aan het doen zijn en kan die je helpen waar nodig.
Maak een overzichtelijke planning met je team, waarbij rekening gehouden wordt met ieders kwaliteiten.
Placemaking literatuur vanuit het vak blijven meenemen in het onderzoek.
Verzamel zo veel mogelijk feedback, van de opdrachtgever, de docent of zelfs van andere projectteams.
Starten met onderzoeken zonder overeenstemming met de opdrachtgever. Voorkom onnodige miscommunicatie.
Na een deadline aandacht van het project afhalen. Zo kom je achter te lopen voor de volgende deadline.
Het onderzoek slechts laten leiden door de input van de opdrachtgever. Duik de diepte in. Iedere actor in het probleem heeft interessante informatie.
Placemaking literatuur in het onderzoek onderbelichten. De combinatie tussen de literatuur en de praktijk is de kern van het vak.
Overdracht en Duurzaamheid
Overdracht: Voor een vervolgopdracht op Startup Village kan doorgewerkt worden met het concept van de demokamer. Zo zou een volgende stap binnen dit project kunnen zijn om de start-ups te betrekken bij de vormgeving van de demoruimte. Ook kan er verder worden nagedacht over hoe de demoruimte rendabel kan zijn voor Startup Village. Zo ontstond er al een idee voor het organiseren van tours door de demoruimte om de start-ups te profileren aan de buitenwereld. Verder kunnen mogelijkheden voor funding dieper onderzocht worden. Voor ons project was dit nog niet van toepassing omdat er eerst een plan ontwikkelt moest worden. Nu dat plan er is, is het interessant om de haalbaarheid van het plan te onderzoeken. Ga dus vooral langs de financiëletakken van de gemeente en de UvA zelf om het project dichter bij de daadwerkelijke ontwikkeling te brengen.
Duurzaamheid: Voor de duurzaamheid is het van belang dat bij het ontwikkeling van toekomstige ideeën in gedachte gehouden moet worden dat het idee van Startup Village een grote horizon heeft maar de specifieke locatie niet. Dus redeneer binnen denkkaders die de locatie overschrijden. Zo zit het idee van een demokamer niet vast aan de locatie, maar is het plan is altijd inzetbaar.