Op de Roeterseilandcampus (REC) van de UvA zijn weinig sociale groene voorzieningen aanwezig. Om hier verandering in te brengen zijn wij aan de slag gegaan met het herontwerpen van een balkon in het A-gebouw op REC. Vanuit de opdrachtgever The Greenoffice en UvA vastgoed bleek een focus op nieuwe groene klimaatadaptieve sociale ruimte belangrijk. Uit een eerder placemaking project bleek dat het balkon op A3 zich hiervoor goed zou lenen. In dit project hebben wij daar verder op voortborduurt
Zie de link hieronder voor een gedetailleerde uitwerking van de probleemanalye.
Tijdens de emphatise fase hebben we verschillende onderzoeksmethoden gebruikt om inzicht te krijgen in de behoeften, obstakels en en motieven van de opdrachtgever en gebruikers van het balkon. Bovengenoemde bevindingen uit de probleemverkenning, op basis van een literatuurstudie, zijn bevraagd onder betrokkenen doormiddel van een korte enquête, diepte-interviews aangevuld met een soft-map tekening en mind-maps.
Allereerst bleek uit observaties van het balkon dat studenten en UvA medewerkers de aangrenzende ruimte voornamelijk gebruiken om te lunchen of te wachten op afspraken. De resultaten van een korte enquête over gewenst gebruik en persoonlijke deelname aan onderhoud bevestigen dat merendeel van de studenten bekend was met het balkon. Uit de antwoorden bleek dat studenten geen behoefte hebben om deel te nemen in onderhoud van het balkon. Een mogelijke verklaring is het gebrek aan gemeenschapsgevoel en eigenaarschap, zoals onderschreven door twee FMG-studenten tijdens diepte-interviews.
Daarnaast tonen de gemaakte balkontekeningen door geïnterviewde betrokkenen, waaronder een Facility Services medewerker, bestuurslid van faculteitsvereniging JFAS en een vijftal studenten, een duidelijke tweedeling tussen het gewenste gebruik van de balkonruimte. Rechtenstudenten omschreven een functionele ruimte voor ontspanning, terwijl overige studenten prioriteit gaven aan gezamenlijk tuinieren en biodiversiteit. Bovendien zou de inrichting en organisatie van het balkon afhankelijk zijn van pragmatische randvoorwaarden van de betrokken Facility Services medewerkers en haalbare inzet van de Green Office.
Uiteindelijk is besloten om ons in de co-creatie voornamelijk te richten op het zoeken naar factoren die bijdragen aan een gevoel van eigenaarschap onder studenten, zonder afbreuk te doen aan randvoorwaarden van de opdrachtgever en UvA Facility Services. De resultaten van deze fase zijn vervolgens verwerkt in een verslag a.d.h.v. de vier emphatise dimensies, namelijk context, agenda’s, bewegingen en behoeften, en een infographic.
Hierop volgde een tweedelige interventie. Allereerst werd er een plan opgesteld voor een balkon-commissie opgesteld. Dit is een groep studenten, in dit geval bestaande uit bestuursleden, die verantwoordelijk is voor de organisatie van het balkon. Hierbij moet gedacht worden aan het bijhouden van een evenementen agenda en het onderhouden van contact met UvA medewerkers.
Deze commissie is bevraagd onder bestuursleden met behulp van een enquete. Hieruit kwam naar voren dat men zeker open stond voor een dergelijke commissie, vooral als dit ervoor zou zorgen dat het balkon voor hen een gratis evenementen ruimte zou worden. Echter was het voor hen wel belangrijk dat dit niet voor een grote werklast zou zorgen naast hun huidige bestuurstaken. Een hovenier voor grootschalig onderhoud was volgens hen noodzakelijk.
Het tweede deel van de interventie bestond uit een moodboard. Dit was een verzameling van de vele ontwerptekeningen die tijdens dit project zijn gemaakt. Belangrijke elementen hieruit waren meubels op wieltjes, met als doel het creëren van een flexibele ruimte, en meer sfeer door het gebruik van groenblijvende planten een kleurrijk meubilair.
Wij zijn middels dit project tot de conclusie gekomen dat het balkon bij REC-A3 weldegelijk een ruimte is die beter benut kan worden door studenten en medewerkers op Roeterseiland. Daarnaast is het ook een plek waar meer groenvoorziening gecreëerd kan worden, wat wel onderhouden moet worden. Deze twee punten willen wij oplossen door een balkoncommissie op te zetten, zoals wij hierboven hebben uitgelegd.
Ons project eindigt daarom met een concreet opzetje voor de inrichting van het balkon, op basis van de wensen van betrokkenen, waar Femke Kamp op de korte termijn mee aan de slag kan. Daarnaast hebben wij ook onze opdrachtgevers inzicht gegeven in hoe een dergelijke balkoncommissie opgezet kan worden, inclusief een stappenplan. Dit maakt de vervolgstappen voor betrokkenen redelijk duidelijk. Ten eerste moet het stappenplan voor het opzetten van de balkoncommissie in gang worden gezet. Hiervoor missen we enkel nog een enthousiaste groep studenten die dit graag willen oppakken. Ten tweede kan het balkon opgepimpt en vergroend worden aan de hand van het ontwerpadvies. Voor nu ligt hiervoor de bal bij UvA Vastgoed. Om de uitvoering van ons plan te bevorderen, hebben we voor onze opdrachtgever vanuit de Green Office, Cristian Tomus, een overzicht gemaakt van alle betrokkenen binnen de UvA , inclusief contactgegevens en functies. Dit zal een fijn hulpmiddel zijn bij de opzet van de balkoncommissie.
Hopelijk is het, door ons uitgeschreven plan, mogelijk verder te gaan met de uitvoering zonder hulp van een nieuwe groep Placemaking studenten. Wij willen dan ook onze opdrachtgevers aanbevelen om zich verder te richten op de uitvoering van onze plannen, zodat studenten en medewerkers snel kunnen genieten van het nieuwe balkon!
Do's & Don'ts
Do: Gebruik creatieve methoden om inzicht te krijgen in de wensen van betrokkenen: visualiseren helpt!
Do: Houd stakeholders consistent op de hoogte van grote ontwikkelingen tijdens het placemaking proces, zo blijven ze het gehele project aangehaakt.
Do: Wees ook kritisch tegenover de opdrachtgever maar blijf hierin professioneel.
Do: Benader actoren als studieverenigingen op een persoonlijke manier. Hierdoor is hun bereidheid waarschijnlijk groter.
Don't: Schrijf ideeën nooit volledig af, soms blijkt het in een later stadium toch helemaal niet zo’n slecht idee!
Don't: Laat je niet afschrikken door langzaam e-mail contact met stakeholders, maar zet door en blijf betrokkenen uitnodigen om deel te nemen aan het placemaking proces.
Don't: probeer niet vooruit te lopen op de feiten, elke fase heeft een ander doel dus probeer in elke fase alleen op dat doel te focussen.
Don't: Ga er niet vanuit dat partijen die weinig interesse tonen, geen belang hebben bij jouw oplossing. Het aan hen duidelijk maken van de voordelen van deelnemen kan even duren.