In opdracht van UvA Vastgoed om de creativiteit en betrokkenheid op UvA-campussen te bevorderen is dit project opgezet. De UvA geeft aan veel belang te hebben bij het vergroten van de creativiteit en betrokkenheid van studenten, zodat dit kan bijdragen aan het leven van de studenten in- en rondom campussen. Om de creativiteit en betrokkenheid te stimuleren, is er een aanbeveling gedaan vanuit een voorgaand placemaking project. Er werd aangeraden te kijken naar een breed inzetbare toolbox om de creativiteit & betrokkenheid te stimuleren. Naast deze suggesties was er ook ruimte voor eigen initiatieven en creativiteit binnen het proces.
De infographic
Om achter de behoeftes van alle betrokken partijen (stakeholders) te komen, is er (1) een enquête afgenomen onder studenten op een UvA campus. Hieruit bleek dat ongeveer de helft van de studenten zich sinds de pandemie minder betrokken voelt. (2) Daarnaast zijn er interviews gehouden met een faculteitsbureau en studievereniging. (3) Ook is er een focusgroep gehouden met studenten, om zo ideeën als een breed inzetbare tool, zoals een toolbox, te bespreken als oplossingsrichting. Uit de focusgroep bleek dat belangen van studenten hier niet goed mee behartigd worden.
Met deze resultaten zijn we met onze opdrachtgever in gesprek gegaan, om overeen te stemmen of er een andere oplossingsrichting mogelijk was.
Uva vastgoed had in eerste instantie een toolbox in gedachte om de betrokkenheid en creativiteit bij studenten op de uva campus te vergroten. Dit zou een breed en flexibel inzetbaar middel moeten zijn dat gebruikt kon worden door studenten. Na gesproken te hebben met de betrokken partijen zijn we in gesprek gegaan met de opdrachtgever, om te kijken of een andere oplossingsrichting beter zou kunnen werken.
Hierna zijn er creatieve sessies geweest met studenten, om zo de andere mogelijkheden en ideeën uit te pluizen. Vervolgens zijn deze ideeën in clusters opgesplitst en hebben de geclusterde ideeën een score gekregen op drie verschillende schalen: 'Haalbaarheid', 'Impact' en 'Creativiteit/Betrokkenheid'.
Hieronder staat een link naar hoe de ideeën zijn geclusterd.
Er is besloten van het concept van de common room af te wijken door het huidige ruimtetekort op UvA campussen. Toch is het interessant om te laten zien dat deze sociale ruimte niet alleen geschikt is voor ontspanning, maar ook een rol speelt in het een gemeenschapsgevoel van studenten. Deze ruimte biedt studenten namelijk de faciliteiten aan om te studeren, socialiseren en teontspannen, terwijl studenten tegelijkertijd ook creatief geïnspireerd worden.
Interventie
Uit de scores van de geclusterde ideeën blijkt dat ‘herinrichting van ruimtes’ en ‘meer groen’ favoriet zijn. Om de ideeën vanuit de co-creatie beter te kunnen onderbouwen hebben we literatuuronderzoek gedaan. Hieruit kwam een artikel van Spence voort waarin hij schrijft over de multisensory mind en sensescapes. Samenvattend schrijft Spence in het artikel dat menselijke zintuigen interacteren en dat hierop ingespeeld kan worden door aanpassingen aan de omgeving te doen waardoor het welzijn van mensen beter wordt. Hoe dit precies zit kun je achterhalen via deze link.
Met deze nieuwe inzichten hebben we een plan van aanpak opgesteld en zijn we aan de gang gegaan met het creëren van het prototype. Omdat wij niet daadwerkelijk de UvA campussen aan kunnen passen vanwege het contract met de architect en een gebrek aan ruimte hebben we besloten foto’s te maken van plekken waarvan wij als team van denken dat deze verbetert kunnen worden. De foto's hebben we vervolgens digitaal aangepast, namelijk: meer groen (planten en kleur); herinrichting (praktischere zitplaatsen en ronde vormen); en whiteboards.
De bewerkte foto’s laten zien wat de campus kan zijn. Om te toetsen of deze aanpassingen daadwerkelijk aansluiten op de behoeften van UvA-studenten hebben wij hen deze foto’s voorgehouden op de plek waar de foto's genomen zijn. Hier hebben wij hen verschillende vragen gesteld waaruit de volgende percentages zijn voorgekomen:
- 95% vindt de aanpassingen positief - 60% geeft aan meer gebruik te maken van de ruimtes als de aanpassingen er komen
Uit de percentages blijkt dat onze aanpassingen positief worden opgevangen door de studenten en het de betrokkenheid en creativiteit kan beïnvloeden.
Videographic
Dit korte video impressie neemt u mee in het proces naar meer betrokkenheid en creativiteit binnen de UvA campus.
Overdracht en Duurzaamheid
Het krachtige karakter van placemaking uit zich met name in het feit dat niet alleen de projectgroep met de plek aan de slag gaat: Er is sprake van co-creatie, met alle betrokken stakeholders en gebruikers. Hierdoor zien wij dat er een verbinding tussen het project en de gebruikers van de plek ontstaat. Dit zorgt ervoor dat de gebruikers ook daadwerkelijk gebruik maken van de interventie.
Dit project heeft voor het door ons opgepakte vraagstuk veel inzichten gegeven. Zo zijn er oplossingsrichtingen gevonden die niet direct toepasbaar zijn, maar in een vervolgonderzoek goed te analyseren. Bijvoorbeeld wanneer bepaalde obstakels wegvallen. Het prototype biedt in elk geval een uitgangspunt om projecten in het vervolg af te stemmen op het thuisgevoel van studenten bij een ruimte.
Do's & Don'ts
- Probeer als placemaker de percepties mee te nemen van alle stakeholders om ontevredenheid of simpelweg falen te voorkomen.
- communiceer bevindingen met opdrachtgever zodat er in samenspraak een oplossing gecreëerd kan worden. je hebt als placemaker namelijk goed zicht op de situatie
- Het is ook belangrijk om te kijken naar tools die al door de gebruikers in gebruik zijn. Een voorbeeld hiervan is de 'common room' in ons project.
- Tijdelijke activiteiten dienen niet als blijvende effecten op de gebieden betrokkenheid en creativiteit. Studenten hebben vaak permanente zichtbare veranderingen nodig om zich uitgenodigd en gemotiveerd te voelen.
- Blijf niet te lang bezig met ideeën waarvan de behoeftes niet overeenkomen met die van de doelgroep.