Roeterseiland campus is in constante ontwikkeling om het een aantrekkelijke plek te maken voor studenten, medewerkers maar ook buurtbewoners. Hierbij is het van groot belang dat de gebruikers van de ruimte ook betrokken worden bij ontwikkelingsprojecten rondom de campus. De gebruikers van de ruimte krijgen hiermee namelijk een positieve ‘sense of place’ wat een verbinding vormt met de ruimte (Foote & Azaryahu, 2009). Als er totaal geen verbintenis is met een plek dan noemt men dit ‘placelessness’ (McKnight, 2014). Dit resulteert in een zwakke emotionele band met een plek wat participatie vermindert. ‘Placelessness’ moet worden tegengegaan door een constant proces te creëren waar de gebruikers van de plek betrokken worden in besluitvorming en zo een verbintenis vormen met de plek.
De participatie is dus een essentieel onderdeel bij het creëren van een ‘sense of place', echter blijkt dat de samenwerking rondom de roeterseilandcampus nog niet optimaal gaat. Om de participatie te bevorderen zijn er participatietrajecten in het leven geroepen, echter trekken de trajecten vooral de aandacht van selecte actieve bewoners en er komen helemaal geen studenten op af. Met dit als vertrekpunt is de volgende vraag opgesteld: Hoe kan de UvA de effectiviteit van participatie maatregelen kunnen vergroten om een bredere en diversere groep bewoners te betrekken bij de planvorming rondom bouwprojecten in het Stadsdeel Centrum. Deze vraag hebben wij hierna ingekaderd door te focussen op bouwprojecten rondom Roeterseiland campus.
Probleemanalyse
Om dit vraagstuk verder te onderzoeken, hebben we verschillende onderzoeksmethoden toegepast, waaronder deskresearch, enquêtes en interviews.
Uit deskresearch bleek al snel dat er onder de bewoners rondom de UvA-campus grote ontevredenheid heerst. In meerdere artikelen werd vermeld dat bewoners weinig tot niet geïnformeerd waren over de plannen van de UvA en dat er geen gehoor werd gegeven aan hun bezwaren (Wolthekker, 2018; Snoeren, 2018; Westelaken & Kee, 2024).
Deze ontevredenheid kwam ook duidelijk naar voren in de interviews. Bewoners gaven aan dat ze geen contact konden krijgen met de UvA en zich niet gehoord voelden. Aan de andere kant voelden studenten weinig betrokkenheid bij de projecten van de UvA, omdat zij over enkele jaren niet meer op de campus zouden zijn. Daarnaast hadden zij het gevoel dat de UvA toch niet naar hun inbreng zou luisteren en waren ze ook niet goed op de hoogte van de plannen.
Deze bevindingen hebben geleid tot een belangrijke vervolgvraag voor onze interventie: Hoe kunnen we het vertrouwen van zowel de bewoners als de studenten rondom de Roeterseilandcampus vergroten?
Uit de interviews met de buurtbewoners en studenten is dus gebleken dat er weinig vertrouwen is in de UvA en dat beide partijen een algemeen aanspreekpunt missen. De interventie zal daarom vooral draaien om het terugverdienen van het vertrouwen van zowel de buurtbewoners als de studenten. Hiervoor is het belangrijk om een laagdrempelige interventie uit te voeren, omdat het vertrouwen in stapjes je moet worden terugverdiend. Het advies is daarom om een website pagina op de UvA website te creëren, waarop buurtbewoners en studenten onderling hun ideeën, vragen of zorgen kunnen delen. Zo ontstaat er een soort online co-creatie. De naam van deze pagina zal “Vertrouwen Bouwen” worden genoemd. Op deze pagina zullen ook contactgegevens aanwezig zijn van de omgevingsmanager van Roeterseiland, welke zal functioneren als een algemeen aanspreekpunt. Naast dit advies, wordt er ook geadviseerd om online platformen, zoals Instagram, LinkedIn, Nextdoor, de buurtapp, etc. te gebruiken voor het verspreiden van informatie. Uit het experiment blijkt dat vooral studenten (figuur 1) hier behoefte aan hebben en dit positief zal bijdragen aan het opbouwen van het vertrouwen. Voor de buurtbewoners (figuur 2) is het vooral van belang om hen te blijven benaderen op de traditionele manier, met gebruik van flyers, brieven en mond op mond.
Zouden jullie als studenten op de hoogte willen worden gehouden over ontwikkelingsplannen rondom REC via sociale media, zoals Instagram, website, etc.?
Op de verschillende posts zal dan ook altijd een link aanwezig zijn naar de UvA website, die hen van nog meer informatie zal vertrekken. Ook zal er op alle platforms worden aangespoord om deel te nemen aan de nieuwsbrief. Uiteindelijk zal dit zorgen voor meer vertrouwen en meer aanmeldingen bij de nieuwsbrief, waarnaar de fysieke co-creaties zullen worden geïntroduceerd. Met deze fysieke co-creaties zullen de buurtbewoners en studenten voor inbreng hebben in de plannen rondom REC. Het tweede gedeelte van de interventie is een klein maar cruciaal: het bekend maken van deze online platforms. Het advies dat is bedacht aan de hand van de co-creaties is daarom om dit te doen aan de hand van pop-ups op canvas, flyers, mails, de nieuwsbrief en ouderwets mensen aan te spreken.
Zouden jullie als op hoogte willen worden gehouden over ontwikkelingsplannen rondom REC via sociale media, zoals Instagram, website, etc.?
Videographic
Overdracht
Uit ons project is duidelijk geworden dat buurtbewoners in het verleden ontevreden zijn geweest over de communicatie vanuit de UvA. Deze communicatie was vooral top-down georiënteerd, waardoor zowel bewoners als studenten het idee kregen dat hun wensen niet gehoord werden. Om participatie onder bewoners en studenten te bevorderen bij gebiedsontwikkelingen, hebben wij daarom ons ten eerste gefocust op transparante communicatie. Buurtupdates worden op dit moment al online gezet door UvA gebiedsontwikkeling. Echter heeft de UvA social media kanalen (LinkedIn, Instagram) die op dit moment onbenut blijven. De meerderheid van de studenten en een deel van de bewoners geven aan online op de hoogte gehouden te willen worden over deze updates. Het zichtbaarder maken van buurtupdates via meerdere kanalen kan een goede eerste stap zijn om participatie onder buurtbewoners/studenten te verhogen. Vervolgonderzoek kan gedaan worden over het verhogen van vertrouwen van buurtbewoners/studenten richting de UvA.
Do's & Don'ts
Bewoners/studenten in het echt aanspreken (op straat, rond gebouwen)
Ontdek good practices vanuit UvA bewonersparticipatie initiatieven in andere stadsgebieden
Desk research doen zodat je weet wat er speelt in de buurt
Hang beloningen aan het participeren bij gebiedsontwikkelingen
Indirect contact zoeken met bewoners/studenten
Uitsluitend contact hebben via mail met je partner
Literatuurlijst
Foote, K. E., & Azaryahu, M. (2009). Sense of Place. International Encyclopedia of Human Geography (pp. 96-100). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-008044910-4.00998-6
McKnight, M. L. (2014). The Importance of Place in an Era of Placelessness? Distance’s Influence on Community Satisfaction and Attachment. BYU ScholarsArchive. https://scholarsarchive.byu.edu/etd/4272/
Snoeren, M. (18 april 2018). ‘UvA, handen af van ons postzegelpark Petit Versailles!’. https://www.folia.nl/opinie/120684/uva-handen-af-van-ons-postzegelpark-petit-versailles
Wolthekker, D. (19 juni 2018). UvA’ers weggehoond bij voorlichtingsavond: ‘Hier bouwen? Dat gaat niet gebeuren’. https://www.folia.nl/actueel/122314/uvaers-weggehoond-bij-voorlichtingsavond-hier-bouwen-dat-gaat-niet-gebeuren
Westelaken, L. & Kee, M. (20 juni 2024). Hoe bevallen de UvA campussen?: "Je kan hier fijn een grote nerd zijn". https://www.at5.nl/artikelen/227203/hoe-bevallen-de-uva-campussen-je-kan-hier-fijn-een-grote-nerd-zijn