Op de kaart
  • Amsterdam
  • Campussen
  • Science Park
  • Roeterseilandcampus
  • Universiteitskwartier
    Placemaking
  • Wat is Placemaking UvA?
  • Onderwijs
  • Studentenprojecten
  • Partners
  • Stageplekken
  • Contact
  • English
Close menu Search
Navigatie

Fietsparkeren Roeterseilandcampus

Team

Bodine
Student Interdisciplinaire Sociale Wetenschap
Elsa
Student Interdisciplinaire Sociale Wetenschap
Sam
Student Sociale Geografie & Planologie
Suze
Student Interdisciplinaire Sociale Wetenschap

Vraagstuk

In dit placemaking-project hebben wij ons beziggehouden met het vraagstuk dat zich bekommert over het fietsparkeerprobleem op en rondom Roeterseilandcampus (REC). Dit probleem wordt vooral veroorzaakt door het wildparkeren van fietsen. Wildparkeren houdt in dat fietsers liever hun fiets parkeren buiten de aangewezen parkeervakken of de fietsenkelders. Er vindt vooral overlast plaats door wild-geparkeerde fietsen op de stoep bij de Halverstadsbrug, Sarphatistraat en de Roetersstraat. Wildparkeren is een urgent probleem omdat het leidt tot overlast (vooral voor omwonenden), verminderde toegankelijkheid, inefficiënt gebruik van voorzieningen en druk op de openbare ruimte. Dit zorgt ervoor dat de leefbaarheid en duurzaamheid van de campus en omgeving onder druk komen te staan. Dit probleem bestaat ondanks dat de fietsenkelders, zoals onder REC ABC niet optimaal benut worden. Het probleem komt dus niet door een schaarste aan parkeerplekken in de kelder.

Samen met onze partner van UvA huisvestingsontwikkeling hebben we onderzocht welke placemaking-strategieën en interventies kunnen worden ingezet om het gedrag van studenten en medewerkers te beïnvloeden en de druk op de openbare ruimte te verminderen, zodat de toegankelijkheid en leefbaarheid van de campus en omliggende buurt gewaarborgd blijven (STBY, 2020).

Analyse

Uit ons locatieonderzoek, waarvan de resultaten te zien zijn in de infographic onderaan deze pagina, blijkt dat wildparkeren wordt veroorzaakt door een samenspel van routinematig gedrag, groepsdynamiek en de behoefte aan efficiëntie en toegankelijkheid. De belangrijkste inzichten hierbij zijn dat fietsers bij voorkeur kiezen voor parkeerplaatsen die logisch aansluiten op hun dagelijkse routines en strategisch gelegen zijn ten opzichte van de universiteitsgebouwen. Denk bijvoorbeeld aan het parkeren van de fiets op de hoek van de Sarphatistraat en de Roetersstraat om snel naar de Albert Heijn te gaan voor een ontbijtje of lunch. Anderzijds worden minder populaire plekken juist minder optimaal benut omdat ze niet goed in deze routines passen. Hier zijn sommige fietsenkelders een voorbeeld van, zoals de fietsenkelder onder REC ABC.

Uit de bevindingen blijkt verder dat wildparkeren vaak ontstaat doordat het sociaal geaccepteerd is en gemakkelijk overgenomen wordt binnen een groep. Dit zorgt ervoor dat wildparkeren in stand wordt gehouden. Tegelijkertijd bieden verbeteringen aan de faciliteiten, zoals meer duidelijkheid over beschikbare parkeerplekken en betere toegankelijkheid, kansen om dit gedrag te verminderen. Van der Spek en Scheltema (2015) stellen dat dergelijke maatregelen wildparkeren kunnen beperken door het gemakkelijker en aantrekkelijker te maken om de juiste parkeerplekken te gebruiken.

Hoewel technische oplossingen, zoals het toevoegen van extra ingangen of het verruimen van openingstijden, veelbelovend lijken, zijn ze op korte termijn niet uitvoerbaar. Daarom is gekeken naar alternatieve, direct toepasbare interventies. De bevindingen geven ons het inzicht dat gedragsverandering een laagdrempelige oplossing zou zijn om de meeste vlakken van het probleem aan te pakken.

Samen met fietsers is er nagedacht over interventies die hun keuzes en routines doen veranderen. Tijdens de co-creatiedagen kwam een respondent met een opvallend idee: “misschien kunnen jullie koffie uitdelen… dat zou mij in ieder geval motiveren”. Met de indruk dat studenten over het algemeen weleens een koffie halen voordat de college-uren starten, kunnen we studenten motiveren hun route hiervoor aan te passen. Hierbij wordt goed parkeergedrag beloond met een bakje koffie. Deze aanpak speelt in op de bestaande routines van fietsers en biedt een praktische manier om gedrag positief te beïnvloeden, met mogelijkheden voor duurzame verandering (Wood, 2024). Uit feedback van studenten blijkt dat het idee van een koffiekraam het meest aanspreekt, naast de technische oplossingen.

Ook wayfinding staat daarbij hoog op het lijstje, wat afkomstig is van het idee van meer duidelijkheid over beschikbare parkeerplekken van Van der Spek en Scheltema (2015) en verwarring onder voornamelijk gastbezoekers over de gewenste parkeerplekken.

Deze inzichten, ontstaan uit de bijdrage van desk- en fieldresearch, studenten, en partijen van de UvA, geven ons het sein om verder te bouwen op de ideeën van een koffiekraam en de wayfinding er naartoe.

Meer details over het locatieonderzoek zijn te vinden in de infographic en presentatie onderaan deze pagina.
 

Download Presentatie Locatieonderzoek

PDF

Download Infographic Locatieonderzoek

PDF

Download Presentatie Co-creatie

PDF
 

Interventie

Onze interventie richtte zich op het verminderen van foutparkeren door fietsers te stimuleren gebruik te maken van de fietsenkelder onder het A-gebouw. Uit eerdere analyses uit de co-creatiesessies en de mentimeter met voorgestelde oplossingen, bleek dat gedrag positief kan worden beïnvloed door beloningen en duidelijke wayfinding. Om deze inzichten te testen, hebben we een experiment uitgevoerd waarbij fietsers werden geleid naar de fietsenkelder en beloond voor correct parkeergedrag.

De interventie bestond uit het aanbrengen van visuele aanwijzingen (stoepkrijt en later een whiteboard) op locaties waar veel fout geparkeerd wordt, zoals de Halverstadsbrug en de Roetersstraat. Fietsers die bereid waren hun fiets in de kelder te parkeren, ontvingen een fiche dat kon worden ingewisseld voor een voucher ter waarde van €2,50 bij de kantine. Daarnaast werd de sfeer in de fietsenkelder verbeterd met muziek om een prettige ervaring te creëren. Hoewel dit laatste onderdeel niet volledig kon worden getest, blijkt uit andere placemakingprojecten dat een positieve sfeer bijdraagt aan een verhoogd gebruik van de ruimte.
 

Testresultaten

De interventie werd getest op effectiviteit en het principe van nudging speelde hierin een belangrijke rol. Gedurende de actie werden circa 40 fietsers aangesproken over hun parkeergedrag. Tweederde van hen gaf aan bereid te zijn hun fiets in de kelder te plaatsen in ruil voor de beloning. Enkele fietsers verplaatsten zelfs hun fiets van buiten naar binnen, ondanks de regen. Door middel van subtiele aanwijzingen, zoals visuele wayfinding en het aanbieden van een directe beloning in de vorm van een voucher, werden fietsers gestimuleerd om zonder dwang hun gedrag aan te passen.

Uit gesprekken met fietsers in de kelder bleek dat sommigen niet op de hoogte waren van het bestaan van de stalling, maar deze nu in de toekomst vaker willen gebruiken. Daarnaast werden suggesties gedaan voor verbeteringen, zoals een permanente koffiekraam en duidelijkere wayfinding. Deze inzichten benadrukken het belang van het creëren van een aantrekkelijke en toegankelijke omgeving om gewenst gedrag te stimuleren.

De actie leverde overwegend positieve reacties op bij studenten, wat illustreert dat nudging in combinatie met beloningen effectief kan zijn om het gebruik van ondergrondse fietsenstallingen te bevorderen. Dit experiment toont aan dat gedrag subtiel beïnvloeden zonder verplichting een haalbare en impactvolle strategie is.

Voor meer informatie over het co-creatieproces en de interventie kun je de presentatie en videographic onderaan de pagina bekijken.

Videographic

Link naar de videographic

Overdracht

Bottom-up

Door middel van het betrekken van fietsers via de co-creatie dagen, de mentimeter en de interventie zijn de oplossingen gebaseerd op de input en behoeften van de fietsers. Hierdoor is de interventie relevant voor de fietsers en heeft het meer draagvlak.

Communitybuilding

De fietsenkelder wordt een plek waar fietsers vaker komen en daarmee creëren ze minder hinder voor buurtbewoners. Echter is er geen direct contact nodig tussen verschillende betrokkenen bij de interventie waardoor het vooralsnog redelijk anoniem blijft.

Participatie

Tijdens het placemakingproces was groepsparticipatie lastig en was de opkomst lager waarschijnlijk door de weersomstandigheden.We hebben ons gericht op fietsers en experts die de buurt goed kennen, omdat de diverse, mobiele en haastige groep fietsers lastig samen te brengen is en buurtbewoners vaak onderzoeksmoe zijn. Door deze aanpak hebben we valse verwachtingen bij bewoners voorkomen en hun behoeftes meegenomen via het advies van experts.
 

Mogelijke vervolgstappen

De praktische en technische oplossingen, zoals het verruimen van openingstijden, het creëren van meer duidelijke plekken en het toevoegen van extra ingangen, zijn voor ons lastig uitvoerbaar. Daarom zijn deze punten teruggekoppeld naar UvA Huisvestingsontwikkeling en Facility Services, die deze oplossingen mogelijk op de lange termijn wel kunnen realiseren. Daarnaast is er vanuit Facility Services het verzoek om meer aandacht te besteden aan buurtbewoners bij toekomstige interventies.

Wat betreft de duurzaamheid van de interventie is het doel om, naast de praktische en technische oplossingen, herhaaldelijk een koffiekraam te plaatsen in de fietsenkelder bij de start van semesters en betere wayfinding naar de fietsenkelder te organiseren. Zo kunnen (nieuwe) studenten gelijk bij de start van het semester hun fiets parkeren in de fietsenkelder en beloond worden met koffie. Dus:

- Maak de fietsenkelder beter te vinden door middel van wayfinding op straat en in de omliggende omgeving
- Vind een koffiekraam binnen het budget van UvA Huisvestingsontwikkeling
- Plan de juiste data voor de interventie in met UvA Huisvestingsontwikkeling en Facility Services
- Zorg via Facility Services dat de fietscoaches in de fietsenkelder op de hoogte zijn van de interventie
- Stel voor om de interventie halfjaarlijks te herhalen, zo kan deze aanpak op lange termijn duurzaam worden gemaakt
- Werk nauw samen met UvA Huisvestingsontwikkeling, Facility Services, fietsers, buurtbewoners en de barista van de koffiekraam voor een duurzame interventie!

Do's & Don'ts

  • Het fietsparkeerprobleem bestaat al langer, vraag dus aan stakeholders wat al geprobeerd is en wat wel/niet werkt
  • Door fietsers te belonen zijn ze meer bereid antwoord te geven op vragen
  • Focus op het afnemen van hinder voor omwonenden in plaats van wildparkeerders te straffen
  • Maak geen beloftes die je niet kunt nakomen aan omwonenden
  • Geef tussentijdse updates aan stakeholders en vraag hun opinie over ideeën
  • Ga niet voor een te groot onderzoeksgebied (zoals het hele campus), baken het af
  • Benader de fietscoaches niet zelf en houd ze het liefst buiten het project
  • Maak niet alleen foto’s tijdens het project, maar film ook daadwerkelijk de voortgang en uitvoering
  • Focus bij de co-creatie niet alleen om één groep, breng verschillende groepen bij elkaar (en vergeet de bewoners niet)

Documenten

Infographic locatieonderzoek

PDF

Presentatie locatieonderzoek

PDF

Presentatie Co-creatie

PDF

Bronnenlijst

PDF
 
Terug naar de kaart
Kaart   ›   Partners   ›   UvA Huisvestingsontwikkeling - REC   ›   Fietsparkeren REC
Vermindering van overlast van rookafval voor Lebkov & Sons en REC-ABC

UvA Huisvestingsontwikkeling - REC

De afdeling HuisvestingsOntwikkeling (HO) is verantwoordelijk voor het realiseren en uitvoeren van het Huisvestingsplan. HO is voor het REC bezig met een Masterplan 2.0, een gebiedsontwikkelingsplan voor het hele campusgebied. Binnen het Masterplan zijn er verschillende aandachtsgebieden, zoals interactie met de buurt en veiligheid.
3 / 10
Vertrouwen Bouwen

Placemaking

Wat is Placemaking UvA?OnderwijsStudentenprojectenPartnersStageplekkenContactEnglish

Nieuwe projecten

Stageonderzoek: verbinding tussen buurt en openbare ruimte Stageonderzoek: Het Transformeren van de AmstelstraatStageonderzoek: FrederikspleinVerbinding op het Lambertus ZijlpleinDe Nieuwe Meent

Contact

Instituut voor Interdisciplinaire Studies,
Universiteit van Amsterdam (UvA)
Science Park 904, Amsterdam
1098XH Amsterdam
onderwijslab-iis@uva.nl
020 - 525 5190
Universiteit van Amsterdam