De kunst van het scheppen van een vibe; een workshopruimte, een creatieve sessie, die houd je graag in een aantrekkelijke ruimte. Uiteindelijk draait het om de energie en interactie tussen mensen onderling, maar de ruimte en de uitstraling dragen daar ook aan bij. Op welke manier kan de fysieke plek bijdragen aan nieuwe ideeën of aan het ontstaan van nieuwe inzichten? Welke elementen zijn daarbij belangrijk? De leidende vraag bij deze opdracht is: “Hoe kunnen we de kunst van het scheppen van een vibe realiseren? Met de aanvullende vragen: met welke interventies is al veel te bereiken (minimale inspanning met de grootste impact)?
Met placemaking wordt het betrekken van de lokale burger van de publieke ruimte als essentieel bevonden, omdat de mensen die in de buurt leven het beste weten wat er verbeterd kan worden. Voor ons project betekende dit dat wij veel gesproken hebben met de verschillende gebruikers van de ruimtes binnen de UvA, volgens het principe van Design Thinking.
De interventie
Om tot een juist advies te komen hebben wij drie interventies bedacht die voor een creatievere vibe en een efficiëntere manier van het gebruik van de ruimtes op de UvA zouden kunnen zorgen.
1. Creatieve ruimtes
Studenten zien graag een ruimte die groene elementen bevat, een warme sfeer heeft, over de benodigde attributen beschikt en aandacht voor kunst heeft. Deze bevindingen en de geschikte benadering worden in de onderstaande videographic verder toegelicht.
2. Spacefinder
Spacefinder is een handige tool die door studenten kan worden ingezet om beschikbare ruimtes te vinden en boeken. Uit ons prototype bleek dat voornamelijk de naamsbekendheid en gebruiksvriendelijkheid niet op niveau zijn. Door het optimaliseren van de app kan spacefinder functioneren als tweeledige oplossing. Een oplossing waar efficiënt ruimtegebruik wordt gecombineerd met nieuwe functies naar (creatieve) wens en autonomie van de student; keuzeaanbod ruimtes; stilte, samenwerken of thema’s en praktische zaken zoals bezetting en alternatieven.
3. Creativiteits box
De behoefte aan een creativiteits-box bleek onder studenten ruim vertegenwoordigd aanwezig. Zij gaven aan dat diverse attributen ondersteunend kunnen zijn bij bijvoorbeeld brainstormsessies en groepsprojecten. Door het gebruiken van de on-demand creativiteits-box met hierin verschillende attributen is “creativiteit” niet plaatsgebonden en ligt de autonomie bij de student. De voordelen hiervan zijn geen grote of dure aanpassingen aan ruimtes terwijl tegelijkertijd bestaande ruimtes getransformeerd kunnen worden naar ruimtes met creatieve elementen. Een optie is het lenen van deze box te koppelen aan de Spacefinder tool waardoor studenten deze kunnen reserveren en een overzicht hebben op welke locaties deze kan worden opgehaald.
De infographic
We begonnen het Design Thinking proces met het verzamelen van specifieke theorie. Wat is een vibe bijvoorbeeld? Onder welke omstandigheden komen creatieve denkprocessen het best tot stand? Nadat het benodigde theoretische kader compleet was, zijn we overgegaan op naar de empathize fase. Deze fase is opgedeeld in meerdere dimensies.
Voor de dimensie Agenda’s is er een interview met de opdrachtgever Femke Kamp gedaan en zijn er een aantal beleids- en visiestukken geanalyseerd. Voor de dimensies Context en Bewegingen zijn er observaties van bestaande ruimtes op de campus en eromheen gedaan. Voor de dimensie doelgroepen/behoeftes zijn interviews met studenten afgenomen en wensmuren door het gebrouw van de UvA opgehangen.
Al met al heeft deze fase als doel gehad om erachter te komen wat er speelt en leeft bij de stakeholders en gebruikers van de ruimte. In de infographic is dit proces en de uitkomsten grafisch weergegeven.
Videographic
In onze videographic willen we jullie meenemen in onze placemaking reis. We behandelen de verschillende fases van de Design Thinking theorie en laten zo zien hoe we tot onze oplossingen gekomen zijn.
Do's & Don'ts
Gebruik co-creatie sessies om tot zo veel mogelijk invalshoeken te komen alvorens je naar een oplossing gaat zoeken.
Gebruik veel kwalitatieve onderzoeksmethoden. Hierdoor begrijp je beter en sneller waarom stakeholders een bepaalde mening hebben.
Probeer je niet te laten verleiden door direct naar oplossingen te gaan zoeken. Hierdoor verklein je je eigen onderzoekskader. Neem uitgebreid de tijd om met verschillende stakeholders te praten.
Wees vooral niet bang zo veel mogelijk stakeholders te benaderen! Veel stakeholders vinden het juist ontzettend fijn om betrokken te worden bij een project waar ze zelf baat bij hebben.
Overdracht & duurzaamheid
Belangrijk binnen het placemakingproces is de duurzaamheid en overdracht van een project. Zo ook voor dit project: de strijd om de creatieve ruimte.
Het waardevolle karakter van placemaking is het co-creëren van ideeën, innovaties en oplossingen. Met dit project hebben wij in een korte tijd een berg aan informatie verzameld en getoetst. Wij als onderzoeksgroep hopen dat deze waardevolle inzichten (verkregen uit de eindgebruiker: de student) kunnen helpen bij de complexe problematiek rondom de wens voor creativiteit en het actuele ruimte tekort. De drie-staps-interventie is op verschillende niveaus te implementeren. Om dit goed te laten verlopen is vervolgonderzoek nodig.
Het project als geheel of de losse elementen/interventies kunnen uitstekend dienen als startpunt voor een volgende groep placemakers. Wij als placemakers en eindgebruikers werken graag in de toekomst mee aan soortgelijke projecten en delen graag onze kennis.