Vastgoed wordt ontwikkeld voor de lange termijn en toekomstdenken is een fundamentele eigenschap in dit proces. Het is een eigenschap dat wordt omschreven als de mogelijkheid om jezelf te kunnen voorstellen in de toekomst en een mentaal beeld te schetsen over specifieke gebeurtenissen die in de toekomst liggen. Er blijkt desondanks een gebrek aan toekomstdenken te zijn binnen de processen van UvA Vastgoed wat zij willen dit verbeteren. Met dit doel is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: ‘Hoe kan, door middel van een ruimtelijke verandering, toekomstdenken worden bevorderd binnen de werkwijze van het UvA Vastgoed team?’
Analyse
Om de onderzoeksvraag te beantwoorden is een analyse uitgevoerd rondom toekomstdenken binnen UvA Vastgoed. Er is gebruik gemaakt van meerdere onderzoeksmethodes om de verschillende onderdelen van de analyse in kaart te brengen. De methodes die zijn gebruikt zijn diepte-interviews, observaties, literatuuronderzoek en surveys.
Agenda’s en Behoeften
- Allereerst is een analyse uitgevoerd van het Huisvestings en Instellingsplan van de UvA om de behoeften en agenda’s van de UvA in kaart te kunnen brengen. - Vervolgens is dieper inzicht verkregen in verdere behoeften en agenda’s door middel van interviews met het team van UvA Vastgoed en surveys onder studenten.
Context en Bewegingen
- De context en bewegingen zijn onderzocht door observaties uit te voeren met betrekking tot het gebruik van de ruimtes, de looproutes, verschillende functies en gevoelens binnen het Maagdenhuis. Hiermee is een groter begrip gecreëerd voor de context van het onderzoek.
Uit de analyse volgde een nieuwe probleemstelling. Daarnaast verschafte de analyse inzichten voor een mogelijke interventie. Het algehele proces is daarnaast inzichtelijk gemaakt door middel van een one-pager.
De interventie
De interventie betreft een interactief visionboard, gecombineerd met de scrum-methode, die hieronder visueel worden weergegeven.
Doelen interventie
- De interventie stimuleert werknemers om gezamenlijk doelen op te stellen.
- De interventie stimuleert werknemers om de weg naar de doelen inzichtelijk te maken. Dit wordt gedaan door middel van het noteren van deeltaken en deze op schematische en visuele wijze te presenteren op het bord.
- De interventie stimuleert het wekelijks samenkomen van het team voor teamoverleg en voortgang te bespreken.
Functie interventie Het visionboard biedt een verandering aan de ruimtelijke indeling van het kantoor
- Stimulerende werking door de ideeën, doelen en taken te visualiseren.
- Draagt bij aan tastbaar maken van de abstractie van toekomstdenken.
Het creëert strategisch overzicht van het project
- Gezamenlijke doelen stellen helpt om verschillende hypotheses, scenario's en ideeën van werknemers te integreren in een concreet doel.
- Werknemers ontwikkelen een perspectief op het eindproduct en kunnen hier betekenis aan geven.
Videographic
Door middel van een videographic maken we ons placemaking proces visueel. Binnen het Design Thinking process doorlopen wij verschillende fases die ons uiteindelijk leiden tot de interventie die bij de opdrachtgever wordt getest.
Overdracht
Na de testfase is gebleken dat het team niet genoeg gezamenlijk op het kantoor aanwezig is om het visionboard te testen en gaf de opdrachtgever aan een soortgelijke methode online te hebben. In volgende projecten raden wij het aan om langer gebruik te maken van de interventie en om de interventie, indien mogelijk, te digitaliseren.
Daarnaast gaf de opdrachtgever aan dat werknemers volgens haar de ruimte dienen te verlaten en meer betrokken moeten worden met studenten om toekomstdenken toe te passen, in plaats van een fysieke aanpassing in de ruimte. In de toekomst zou verder op dit verzoek kunnen worden ingegaan.
Do's & Don'ts
Gebruik veel verschillende methoden om onderzoek te doen naar oplossingen.
Zoek genoeg (fysiek) contact met de opdrachtgever! Binnen ons proces hebben wij de meest waardevolle inzichten verkregen tijdens afspraken met de opdrachtgever en haar team.
Te weinig tijd besteden aan het testen van het prototype. Wij hebben ervaren dat het lastig was om harde conclusies te trekken omdat de testfase relatief kort was.
Zoek niet naar één perfecte oplossing, die bestaat namelijk niet. Zoek naar relevante deeloplossingen om je op te focussen.
Verwacht met abstracte en mentale onderzoeksvragen zoals toekomstdenken geen directe veranderingen, het heeft tijd nodig.