Onze opdracht vanuit Femke Kamp van UvA Vastgoed was om te onderzoeken hoe studenten meer betrokken kunnen worden bij de verduurzaming van de Roeterseiland campus. Het is hierin van belang om de verschillende stakeholders in dit proces mee te nemen, om zo gezamenlijk het duurzaamheidsvraagstuk aan te pakken.
Analyse
Uit onze interviews en enquête kwam onder andere naar voren dat studenten niet over genoeg kennis beschikken over wat duurzaamheid op de UvA precies inhoudt en waar zij kunnen aankloppen om meer kennis te krijgen of te participeren. Het gebrek aan informatie over duurzaamheid staat de overgang naar actie in de weg, daarom moet er eerst een intensivering van de informatievoorziening rondom duurzaamheid plaatsvinden om zo de kennis te vergroten en beter bij te kunnen dragen aan de verduurzaming van het gebouw.
Videographic
In deze video wordt in 3 minuten ons hele project uitgelegd.
Ons advies
Onze interventie had in eerste instantie betrekking op het uitbreiden van kennis van studenten tijdens de Intreeweek, dit bleek lastiger dan gedacht. Daarom berust ons nieuwe format op een samenwerkingsproject tussen studenten en docenten, zodat zij kunnen discussiëren over duurzaamheid en hun kennis met elkaar kunnen delen, om zo toe te werken naar duurzame veranderingen in het curriculum en de campus.
Overdracht
De volgende groep placemakers die aan de slag gaat met dit vraagstuk zou zich meer kunnen verdiepen in het uitwerken van dit samenwerkingsproject en de andere interventies die hierbij aansluiten. Hierbij kan gekeken worden naar de case studies van dit plan: het Magnolia project en Piedmont project.
Do's & Don'ts
Blijf de stakeholders betrekken in het proces. Praten met stakeholders kan je altijd weer nieuwe inzichten geven!
Geef niet op als de interventie niet uitpakt zoals verwacht, er zijn altijd nog andere mogelijkheden. Onthoud dat placemaking een proces is.