De Roetersstraat is volgens respondenten van onze enquêtes een drukke, levendige straat waar veel gebeurt. Met de komst van de vernieuwde Roeterseilandcampus van de Universiteit van Amsterdam is de Roetersstraat verandert met een gemis aan verbintenis als gevolg (zie locatieonderzoek).
Vanuit de VVE hebben wij daarom de volgende vraag gekregen: "Welke activiteiten zijn kansrijk om veiligheid, community vorming en eigenaarschap te stimuleren? En hoe kunnen we de huidige anonieme straat een groener, gastvrijer en veiliger gevoel geven?".
Wij nemen in dit project een rol in die ervoor zorgt dat er een verbindende factor onstaat tussen onze doelgroep. Dit zorgt voor community-vorming, iets wat vaak over het hoofd wordt gezien maar erg belangrijk is (DUSP, 2013). Het belang van deze rol specifiek voor ons vraagstuk is al te zien aan de vraag en zal bovendien steeds duidelijker worden naarmate de website vordert.
Locatieonderzoek Om de Roetersstraat in kaart te brengen zijn wij onderzoek gaan doen naar wie het meeste gebruik maken van de straat, en waar hun behoeften liggen voor de Roetersstraat. We hebben in dit oriënterende onderzoek vast kunnen stellen dat de mensen die het meeste gebruik maken van de Roetersstraat de buurtbewoners zijn, aangezien zij veel in en rondom hun huis zijn. De andere doelgroep die het meeste gebruik maakt van de Roetersstraat zijn studenten, doordat zij hier naar de Universiteit van Amsterdam gaan en recreatief gebruik maken van de andere faciliteiten in de straat.
Door participerende observaties, interviews en enquetes af te nemen als locatieonderzoek kwamen er verscheidene duidelijke behoeftes van onze doelgroep naar voren. Hieruit blijkt er behoefte aan community vorming te zijn, vanuit zowel buurtbewoners als studenten. Daarnaast geven verschillende deelnemers van het locatieonderzoek aan uit de doelgroep, dat zij behoefte hebben aan georganiseerde evenementen en het lijkt hen fijn als er een betere sfeer is in de straat.
Vandaar dat wij de onderzoeksvraag van de VVE hebben gespecificeerd tot: “Hoe kunnen wij samen met buurtbewoners en studenten een evenement creëren dat community vorming in de Roetersstraat onderling verbetert?”.
De voorgenoemde bevindingen uit het onderzoeksproces worden verder toegelicht in de toegevoegde locatieonderzoek presentatie en de infographic.
Co-creatie Aan de hand van de eerdergenoemde onderzoeksvraag, voortkomend uit ons locatieonderzoek, hebben wij een co-creatie sessie georganiseerd met buurtbewoners en studenten. Tijdens deze co-creatie zijn de bewoners en studenten aan de hand van 'brainmapping' met elkaar aan de slag gegaan om interventies te verzinnen die zullen bijdragen aan het gemeenschapsgevoel tussen de twee doelgroepen binnen de Roetersstraat. Tijdens deze avond zijn veel mooie ideeën ontstaan die terug te lezen zijn in de toegevoegde presentatie over de co-creatie sessie.
Uit de behoeftes van de doelgroep die voortkwamen uit het locatieonderzoek en de co-creatiesessie is onze interventie gekomen. Deze behoeftes zijn: betaalbaar, laagdrempelig, samenwerking tussen studenten en bewoners en er moet sprake zijn van reciprociteit.
Onze interventie is een jaarlijks buurtontbijt. Dit ontbijt zal georganiseerd worden tijdens de INTREE week, de introductieweek van de Universiteit van Amsterdam. Hierdoor leren studenten in deze periode niet alleen de UVA kennen maar ook de omgeving. Het ontbijt staat dan ook in het teken van het leren kennen van buurtbewoners en studenten. Daarnaast zal er een sociale wisselwerking beoogd worden: vraag en aanbod. Zo kan de doelgroep vragen aan elkaar stellen en kunnen mensen deze vragen beantwoorden door bijvoorbeeld het aanbieden van een dienst. Denk hierbij aan de vraag of een student wel is de hond uit zou willen laten en een student die aangeeft dat wel te willen doen. Dit kan tijdens het ontbijt op een prikbord worden gezet.
Wij hebben de interventie getest door op straat ontbijt weg te geven aan onze doelgroep in ruil voor het opschrijven van behoeftevragen en aanbod. Er werd gemeten of mensen openstaan voor het ontbijt zelf, of behoeftevragen en aanbod bij elkaar aansloten, en wat de gevolgen waren van deze test op het gebied van bijvoorbeeld community vorming.
De test van de interventie had allerlei uitkomsten. Er kwam bijvoorbeeld naar voren dat maar liefst 3 studenten open stonden voor het uitlaten van honden, waarna een buurtbewoner aangaf hier ook behoefte aan te hebben. Ook gaf een bewoonster van het Dr. Sarphatihuis aan het leuk te vinden om wel is met een student naar een museum te gaan en gaf een student aan het leuk te vinden om te leren breien. Er waren voldoende behoeftevragen vanuit de doelgroep en deze werden ook beantwoord: vraag en aanbod vulden elkaar aan. Er waren zeker 6 instant matches. Bovendien werd het idee van het ontbijt met enthousiasme ontvangen: 4 buurtbewoners en 7 studenten gaven aan hier zeker voor open te staan. Deze interventie is dus een logische volgende stap.
Videographic
Overdracht
Wij liepen bij ons project tegen enkele aspecten aan. Ten eerste kwam voort uit het locatieonderzoek en de co-creatiesessie dat een vereiste voor de interventie een goede organisatie was. Wij hebben daarom contact met studievereniging Pegasus opgenomen of zij hiervoor open stonden. Zij gaven aan dat dit een drukke en dure periode voor ze is waardoor ze de ruimte en het geld er niet voor hebben. De studievereniging als sterke organisatie verviel daardoor. Zij wezen ons wel op de INTREE-commissie. Bij vervolgonderzoek kan er contact op worden genomen met de INTREE-commissie met de vraag of zij hiervoor open zouden staan, dat zou de planning van het ontbijt tijdens de INTREE-week ook gemakkelijker maken. Er kan daarnaast natuurlijk ook naar andere sterke organisaties worden gekeken.
Ten tweede kan er gekeken worden naar hoe het vraag en aanbodproces beter kan worden uitgedacht. Wij hadden eerst een online platform in gedachte waarbij mensen oproepen konden plaatsen voor vragen en andere mensen hierop konden reageren. Laurens Hoek, gebiedsmakelaar Roetersstraat, gaf echter aan dat dit te intensief en kostbaar is. Zou een platform kunnen werken of werkt een andere manier beter?
Ten derde moet het evenement gefinancieerd worden. Laat je iedereen wat geld inleggen? Er kan ook contact worden opgenomen met plaatselijke horeca voor eventuele kortingscodes bijvoorbeeld.
Tot slot zijn er vergunningen nodig voor het houden van een ontbijt op straat. Dit kan onderzocht worden bij de gemeente of gevraagd kunnen worden bij gebiedsmakelaar Laurens Hoek.
Do's & Don'ts
Neem alle voorgaande projecten mee in de data, bouw ook voort op de uitkomsten van deze projecten en weeg de voor- en nadelen af
Zorg voor een interventie die terugkomt en ook op lange termijn effect heeft
Stel altijd een plan B op wanneer je afhankelijk bent van bijvoorbeeld het weer.
Onderhoud goed contact met de opdrachtgever. Stuur na elke deadline een mail met het ingeleverde stuk en vraag om af te spreken voor feedback.
Maak vanaf het begin af aan voldoende video's om zo uiteindelijk het proces goed weer te geven. Visueel beeld is van groots belang bij dit soort praktische projecten.
Zorg naast videobeelden ook voor veel notulen van het project, indien je dit bijhoudt is het voortvloeien van het project gemakkelijker.
Hou onderling met je teamgenoten goed contact en maak duidelijke afspraken met elkaar. Denk na over wat jullie verwachtingen van het vak zijn, en welke periodes je het bijvoorbeeld druk hebt met andere vakken.
Laat je niet te veel leiden door de behoeftes van de opdrachtgever, maar luister vooral naar de behoeften van je doelgroep. De uitkomsten van de co-creatie zijn ook voor hen van belang, dus het is belangrijk om hen ook mee te nemen in het project.
Raak niet ontmoedigd wanneer er hobbels op de weg komen, zoals moeilijk contact met de doelgroep of niet op schema lopen. Als je goed blijft communiceren met de opdrachtgever, docent, doelgroep en je projectgroep is er veel mogelijk om tot passende oplossingen te komen.
Laat je creativiteit niet achterwege bij dit vak. Brainstormen is de manier om goede ideeën op te doen in je team en met de doelgroep.
Stel niet te veel uit, als je het project goed blijft volgen verloopt het proces een stuk gemakkelijker. Maak duidelijke deadlines voor jezelf en je team. Probeer vaak met je team af te spreken.