Verbinding creeeren in de buurt met De VerbroederIJ
In 2017 schreef de Gemeente Amsterdam een prijsvraag uit voor initiatieven om iets te doen met braakliggend stuk grond in het Hamerkwartier in Amsterdam Noord. Deze prijsvraag werd gewonnen door de VerbroederIJ. De VerbroerderIJ wilde op dit stuk grond een plek creëren waar projecten opgezet worden voor en door buurtbewoners en op die manier verbinding onder buurtbewoners stimuleren. Een kleine zes jaar later worden de activiteiten goed bezocht, maar streeft de VerbroederIJ naar een nog diverser publiek om zo een plek te bieden waar de buurt samen kan komenen kan verbinden. Wij zijn dan ook de afgelopen tijd actief aan de slag gegaan met onderzoeken hoe hier voor gezorgd kan worden.
Hoe kunnen de drempels voor deelname aan activiteiten bij de VerbroederIJ verlaagd worden en voldoen aan de wensen/behoeftes van de doelgroep, om de activiteiten inclusiever en toegankelijker te maken voor de buurt?
De analyse
In de Empathize-fase hebben we diverse methoden gebruikt om inzicht te krijgen in de agenda's, behoeften, context en bewegingen van belanghebbenden. Interviews en informele gesprekken, zoals bij 'De Buurtmaaltijd', en een verspreide QR-code-vragenlijst verzamelden uitgebreide data. Observaties rond de VerbroederIJ, op de nabij gelegen pont, bij supermarkten en in het buurthuis, in combinatie met deskresearch, vormden ons volledige onderzoek.
Vragenlijsten vroegen naar de specifieke behoeften en verwachtingen van de doelgroep, terwijl observaties inzicht gaven in de fysieke en sociale omgevingen die van invloed zijn op hun betrokkenheid. Resultaten tonen aan dat de drempel niet bij activiteiten ligt, maar eerder bij bekendheidsgebrek. 'Helens Free Food Market' bleek een effectieve mond-tot-mondreclamebron. 'De Meeuw' benadrukte lokale bekendheid en het stimuleren van bewonersinitiatieven. Dit leidde tot een verschuiving van het vraagstuk: van het aanpassen van activiteiten, naar het vergroten van bekendheid onder de doelgroep. Het bovenstaante proces staat ook weergeven in de infrographic.
Het proces in beeld
Analyse van ons vraagstuk: een diepgaande blik op de empathize & define fase en onze resultaten.
Meer mensen naar de VerbroederIJ
Uit de Empathize-fase is gebleken dat de oorzaak van het probleem niet bij de activiteiten ligt, maar bij de naamsbekendheid onder de doelgroep. Daarom is het VerbroederIJ Campagneplan ontstaan, na co-creatie sessies met de opdrachtgever, buurthuis bezoekers en inzichten uit de werkgroep.
Het doel is buurtbewoners, vooral met een lage sociaal-economische status, aan te moedigen deel te nemen aan VerbroederIJ-activiteiten. We hebben twee flyers ontworpen: één met een gratis koffie coupon en één die een koffieochtend promoot. Deze prototypes, gebaseerd op de eerdere bevinding dat de huidige doelgroep niet goed wordt bereikt, werden positief getest.
Resultaten lieten zien dat buurtbewoners vooral de koffie coupon waardeerden vanwege de flexibiliteit. Opdrachtgevers benadrukten de behoefte om mensen meer te betrekken bij bredere VerbroederIJ-activiteiten. Om die reden hebben wij naast de flyers een campagneplan uitgewerkt genaamd: 'Kom erbij, bij de VerbroederIJ!', om betrokkenheid te vergroten. Aanbevelingen voor de doelgroep zijn aan het plan toegevoegd, en de presentatie ervan legt de nadruk op respect en inclusiviteit.
Do's & Don'ts
De marketing simpel houden, zodat het toegankelijk is voor iedereen.
In gesprek blijven gaan met de buurtbewoners, ook na het ontwerpen van een eerste prototype.
De doelgroep betrekken bij het proces.
Tunnelvisie op één idee: gedurende het proces kom je tot nieuwe inzichten en zal je je ideeën moeten aanpassen en aanscherpen.
Doe niet zomaar aannames: ook al denk je te weten wat buurtbewoners willen, vul niet zonder in gesprek te gaan in wat de wensen en behoeften van mensen zijn.
Overdracht en duurzaamheid
Ons prototype kan gezien worden als eerste zetje tot het bezoeken van de VerbroederIJ. Belangrijk is om de mensen die door deze flyer koffie komen drinken actief bekend te maken met, of uit te nodigen voor, de activiteiten die worden georganiseerd. Daarnaast kan het werken om de flyers uit te delen bij andere initiatieven die al bij de VerbroederIJ plaatsvinden, zoals de Helen’s Free Food Market. Zo worden mensen op verschillende manieren betrokken bij de VerbroederIJ. Bovendien is het belangrijk om te letten op de framing van de activiteiten, zodat mensen van verschillende groepen zich aangetrokken voelen tot de VerbroederIJ en de activiteiten. Ook kan het werken om nieuwe bezoekers te trekken door in te zetten op al bestaande deelnemers aan te moedigen om buren, vrienden, collega’s of familieleden mee te nemen naar de activiteiten van de VerbroederIJ.
Dit is een duurzaam project doordat ook wanneer de VerbroederIJ over een aantal jaar niet meer op de huidige plek kan bestaan, de buurtbewoners op deze manier meer betrokken zijn met elkaar en ook zonder een verbindende factor als de VerbroederIJ er sociale cohesie en een saamhorigheidsgevoel in de buurt zal zijn.