De toegang naar de UvA voor vluchteling en ongedocumenteerde studenten verbeteren
Vluchtelingstudenten ervaren verschillende barrières tijdens het aanmelden/inschrijven voor een studie in Nederland. Het probleem binnen de Universiteit van Amsterdam is dat er geen centraal tastbaar punt is binnen de universiteit (door een te grote bureaucratie), waardoor deze studenten geen hulpplek hebben om naartoe te kunnen. Vluchtelingstudenten moeten binnen de UvA zich bij veel verschillende aanmeldingsafdelingen melden om zich te kunnen aanmelden voor een opleiding. Daarnaast lopen de kosten hoog op en worden diploma's uit het land van herkomst niet altijd gewaardeerd op VWO niveau in Nederland. De UvA wil samen met UAF (Universitair Asiel Fonds) en ASKV/Steunpunt Vluchtelingen een (ruimtelijke) interventie doen, om de toegang voor vluchteling en ongedocumenteerde studenten te verbeteren.
Analyse
Om verder inzicht te krijgen in de probleemverkenning, hebben we verschillende gesprekken en interviews gehouden met de belangrijkste stakeholders. We hebben gesproken met organisaties als het UAF (Universitair Asiel Fonds), ASKV/Steunpunt Vluchtelingen en de Universiteit van Amsterdam zelf. Maar ook hebben we vluchteling en ongedocumenteerde studenten die nu aan de UvA studeren geïnterviewd, om inzicht te krijgen in de ervaringen van de aanmeldprocedures van deze studenten. Daarnaast is er deskresearch gevoerd om verder in kaart te brengen hoe de aanmeldprocedures van zowel de internationale als de Nederlandse procedure er momenteel uitzien en waar de vluchtelingstudent als derde categorie wordt uitgesloten binnen deze procedures.
Uit het onderzoek blijkt dat het aanmelden van vluchteling en ongedocumenteerde studenten een erg lastig pad is om te bewandelen. De voornaamste obstakels zijn: het niet hebben van een DigiD of BSN, de hoge kosten die betaald moeten worden voor zowel aanmelding als het wettelijke/instellingstarief collegegeld en onduidelijkheden over het diploma van land van herkomst (wat in Nederland vaak lager wordt gewaardeerd). Kortom, vluchteling en ongedocumenteerde studenten worden uitgesloten in zowel de internationale als de Nederlandse aanmeldprocedure. De aanmeldprocedure is complex en ontoegankelijk, en er is geen centraal punt waar deze studenten naartoe kunnen voor ondersteuning rondom de inschrijving.
Interventie: co-creatie
Binnen het onderzoek hebben we met verschillende betrokkenen gesproken, onder wie Albert van de UvA, Laura van het ASKV, Frank van het UAF en verschillende vluchtelingstudenten. Daarnaast hebben we een co-creatie sessie gehad met deze betrokkenen waarin we zes verschillende oplossingen hebben besproken. Het creëren van een sociale media account, het organiseren van een open avond voor admission office medewerkers, bijeenkomsten organiseren voor vluchtelingstudenten, het aanstellen van specialistische medewerkers, het creëren van een website en het maken van een fysieke hub voor de vluchteling studenten op de UvA. Door middel van de placemaking tool brainwriting hebben we de oplossingsrichtingen verder uitgewerkt. Hierbij kon iedereen die aanwezig was bij de co-creatie sessie input geven aan de mogelijke oplossingen. Vervolgens hebben we met behulp van een ideate matrix-scale de waarden van deze oplossingen bepaald, met als criteria de mate van impact, de haalbaarheid en de waarde voor het gebruik. Uit de co-creatie sessie kwamen uiteindelijk tot het inzicht dat de open avond voor de admission office medewerkers voorlopig de beste oplossing is
Het doel van de open avond is om de medewerkers te informeren en te laten brainstormen over de complexe processen en verantwoordelijkheden met betrekking tot deze specifieke studentengroepen. Bovendien zullen experts van het UAF en het ASKV en vluchtelingstudenten aanwezig zijn om hun ervaringen te delen. Door dit te doen moet de kloof tussen de nationale en internationale admission office overbrugd worden. Deze eerste stap is van cruciaal belang om het grotere probleem aan te pakken en ervoor te zorgen dat UvA-medewerkers over de juiste kennis beschikken om deze studenten te ondersteunen.
Videographic
Bekijk hier ons onderzoeksproces als korte samenvatting in enkele minuten. Deze video geeft weer hoe ons placemaking-proces is verlopen en wat onze oplossing is geworden.
Overdracht
Om daadwerkelijke verandering te kunnen realiseren is het belangrijk dat er wordt voortgeborduurd op ons werk. Wat we voornamelijk hebben geleerd van de afgelopen periode is dat er weinig kennis bestaat over het probleem bij een deel van de stakeholders. Namelijk, de medewerkers van de admission offices. Om deze reden hebben wij als interventie een open middag bedacht. De invulling van de open middag staat vast, evenals het programma. Hier kunnen volgende groepjes natuurlijk ook nog mee aan de slag maar dat is geen vereiste. Daarnaast hebben wij een concept flyer gecreëerd die gebruiksklaar is. Ook hebben wij al vanuit het afdelingshoofd van de CSA (Centrale Studentenadministratie & admissions) een positieve reactie gekregen op de interventie. Daarom denken wij dat het een mooi streven is om deze open middag te realiseren met de volgende studenten die zich buigen over dit probleemstuk. Vanuit daar hopen we op een nieuwe cyclus van placemaking waarin alle stakeholders evenredig betrokken zijn en er verder gewerkt kan worden aan een oplossing.
Do's & Don'ts
Maak zo snel mogelijk een afspraak met je opdrachtgever om de wensen goed af te stemmen
Blijf tijdens het gehele project goed communiceren met zowel je groepsgenoten als verschillende stakeholders
Baken het probleem goed af, zodat er een specifieke focus is
Probeer niet het overkoepelende probleem op te lossen maar blijf bij je casus
Verwacht niet dat de communicatie met elke stakeholder soepel verloopt
Niet te snel richting een oplossing gaan denken, breng eerst het probleem goed in kaart