De stroom van nieuwe studenten zorgt ervoor dat de UvA blijft uitbreiden, maar hoe blijft ondanks alle uitbreiding de leefbaarheid in de buurt behouden? Ons onderzoek startte met de focus op het JK gebouw, maar achteraf bleek dat het probleem een stuk dieper ligt. Het probleem van de overlast, gedurende de verbouwing van het JK gebouw, heeft plaatsgemaakt voor een onderzoek naar de gebroken relatie tussen de UvA en de buurt.
We zijn de analyse van het probleem begonnen met gesprekken met de projectleider van het JK gebouw en de buurtbewoners om zo alle betrokken actoren in kaart te brengen. We gingen langs de buurtbewoners van het Sarphatiblok om meer over hun kijk op de ontwikkelingen van Roeterseilandcampus te leren. De bewoners lieten weten dat ze zich niet gehoord en niet serieus genomen voelden. Het gesprek met de projectleider van het JK gebouw leerde ons dat de UvA het wel belangrijk vind om rekening te houden met de buurt, maar dat dit niet hun grootste prioriteit is. Aan de hand van onze analyse werd het ons duidelijk dat er een groter probleem speelt in de buurt dan we aanvankelijk dachten. Het gaat hier om de gebroken relatie tussen de buurt en de UvA. Onze probleemstelling is daarom aangepast: Hoe kunnen we de gebroken relatie tussen de UvA en de buurt dermate herstellen zodat bouwoverlast niet de leefbaarheid verstoort?
Prototype
In een co-creatie sessie met buurtbewoners zijn we op het idee van een website gekomen. Het doel van deze website is om de miscommunicatie te verminderen en daarmee het vertrouwen tussen de buurt en de UvA te herstellen. Met het prototype van deze website zijn we langs de buurtbewoners gegaan om feedback te vragen. De buurtbewoners reageerden matig op dit idee. De meesten dachten dat het kon helpen om onduidelijkheid te voorkomen, maar ze gaven ook aan dat er echt eerst dingen moeten veranderen voor het vertrouwen hersteld kan worden. We hebben het prototype ook aan de omgevingsmanager van de UvA voorgelegd. Zij was best positief en gaf nuttige feedback over de indeling van de website. Wel gaf ze aan dat het erg veel tijd kost om een dergelijke website te maken en te onderhouden, zeker in het begin. Pas later kan de website de werkdruk verlichten.
Advies
Na het doorlopen van alle onderzoeksfases en gesprekken met veel belanghebbenden zijn we uitgekomen op een voorlopig eindadvies: wij adviseren de UvA zich te focussen op het verbeteren van de communicatie en het versterken van de relatie tussen hun organisatie en de buurt. Wij hopen dit te bereiken door het opzetten van een website voor de buurtbewoners, beheerd door de UvA en onder de voorwaarde dat het bijgehouden wordt. Hier zal concrete informatie te vinden zijn over lopende en toekomstige projecten van de UvA, maar ook ruimte voor het indienen van eventuele vragen en klachten. Daarnaast is er op de website ook ruimte voor het aankondigen van bijvoorbeeld buurtevenementen.
Videographic
In deze video nemen we je mee met wandeling over Roeterseilandcampus. We vertellen over ons onderzoeksproces en de uitkomsten die dit onderzoek ons heeft opgebracht.
Do's & Don'ts
De UvA moet meer moeite steken in het herstel van de relatie met de buurt.
Er moet duidelijkheid zijn waar buurtbewoners terecht kunnen met klachten, vragen en voor informatie.
Er moet op een persoonlijker niveau met de buurt gecommuniceerd worden.
De UvA moet opletten met beloftes doen.
De buurtbewoners moeten niet vergeten worden in de plannen die invloed zullen hebben op de buurt.